BRM 300 Boekelo [Rondje Flevopolder]

Boekelo....wel een stuk van huis en ik kan het weten want heb immers 4 jaar in Enschede gewoond. Maar ach...waarom ook niet?
En dan vertrek je vroeg in de ochtend in de richting van Twente. Het beloofd een mooie dag te worden. De voorspelingen voor het weer zijn prima te noemen. Alleen bij Lichtevoorde rij je tegen allerlei wegomleidingen aan....wat is hier dan aan de hand? Ojee....het weekend van de Zwarte Kros.....maar toch op tijd aangekomen in Boekelo
Na de inschrijving afgerond te hebben en mijn brevetkaart in ontvangst te hebben genomen beginnen we met het standaard kopje koffie en ik kijk eens in de rondte wie er allemaal aanwezig is. Het viel me al meteen op dat Jan van Osch uit Merselo ook aanwezig was en nog wat bekende gezichten die ik ook al in Merselo gezien had maar waar ik (nog) geen namen van kende.
Ik had vooraf wat rekenwerk gedaan en deze tocht vergeleken met de 300 van Merselo. Daar werd gestart om 6:00 uur en finishte ik net voor middernacht. Nu werd er 3 uur later gestart dus zou voor mij al mooi zijn als ik voor 2:00 zou finishen.
Vol goede moed op weg naar Flevoland. Mooi tempo aan kunnen houden en al spoedig passeren we de Ijssel bij Deventer met een mooi gezicht op de oude Hanzestad.
Na Deventer passeren we de Veluwe. Achteraf hoor de ervaring die de groep van Ivo Miesen meemaakte op de Veluwe. Ze hoorden wat gerommel in het struikgewas en stopten waarna er een roedel everzwijnen het fietspad passeerden. Dit zal minder dan 5 minuten geweest zijn nadat ik daar passeerde.
Na de Veluwe kwam Harderwijk in zicht. Beetje bekend terrein voor mij aangezien ik daar nog geen jaar geleden rond gefietst heb tijdens mijn herfstvakantie in Zeewolde. Over de Knardijk ging het in de richting van Lelystad. Deze dijk was vroeger de bescherming van Noordelik Flevoland tegen de zee toen Zuidelijk Flevoland nog Ijsselmeer was. Vlak voor de Oostvaarders plassen, bekend van de film de Nieuwe Wildernis, lag de eerste controle post bij wegrestaurant de Aalscholver.
Na een welkome onderbreking vervolgen we onze weg in de richting van Lelystad over het laatste stukje Knardijk waarna we een 12 km met de wind vol voor op onze neus in de richting van ALmere rijden. Met we bedoel ik Valentina Viezzi (een Italiaanse woonachtig in Luxemburg) en Frank Zwanenberg (een Brabander die toevallig ook nog penningmeester van Randonneurs NL is). Dit groepje zou bij elkaar blijven tot de finish en onderweg sloot ook nog de in Endhoven woonachtige Japanner Keisuke Kuramoto en later ook nog twee duitsers waarvan ik de naam kwijt ben.
Na de eindeloze vlakte van de FLevopolder doorkruist te hebben komen we aan bij de brug richting Nijkerk en bereiken we weer het vaste land van Gelderland waarna we de Veluwe weer doorkruisen. Toch beetje bekend terrein voor mij. We doorkruisen Putten waar we gingen zwemmen in de tijd dat ik in dienst zat en even later rijden we door de bebouwde kom van Garderen....mijn legerplaats vroeger. ALs klap op de vuurpijl rijden we weer wat later ook gewoon direct voor de deur van de kazerne.
In Otterlo is de 2e controle in restaurant de Waldhoorn. Frank verzamelt de controle kaarten en zal binnen gaan informeren hoelang het zou duren als we eten bestelden voor het geserveerd zou worden. Dit omdat het een mooie zomerdag was en het terras rond deze tijd toch behoorlijke bedrijvigheid liet zien. Aangezien dit echt te lang zou gaan duren met een groep van 6 man werd besloten elders ons heil te gaan zoeken. Even verderop vonden we een italiaans restaurant en als je dan een italiaanse in je gezelschap hebt dan laat je haar natuurlijk even navragen of er voldoende snel geserveerd zou kunnen worden en dat was geen probleem. Een heerlijk bord pasta verder en gevulde bidons vervolgden we onze weg.
In Vorden, een kleine 55 km verder was een vrije controle en aangezien het mooi weer was en we ons toetje in Otterlo gemist hadden was dit de uitgelezen kans in een ijssalon een ijsje te nemen en op die manier een kassabon met datum en tijd te bemachtigen. Helaas....ze hadden een stempel dus geen bonnetje nodig.
Na het ijsje werd de uitrusting in gereedheid gebracht voor het donker omdat het langzaam toch wel donker begon te worden. Na Vorden was er ook weinig meer te zien en zijn we in een flink tempo doorgereden richting Boekelo dat een kleine 45 km verderop op ons lag te wachten. En als je dan binnen komt in Boekelo denk je....hoelaat is het nu eigenlijk. Inspectie van de klok leverde dat het pas 23:30 was en dat betekend dat ik 2:30 eerder gefinished ben dan ik vooraf gehoopt had.

Dit was een dusdanig mooie tocht en heeft me zo goed bevallen dat ik me de maandag na de tocht aangemeld heb als lid van Randonneurs Nederland.

BRM#003 RRTY#1

Reacties