BRM 200 Overveen [Kopje en Dijken]

Een brevet op flinke afstand....start nabij Haarlem. 's Morgens al heel vroeg uit de veren en het weer zag er prachtig uit maar toen ik rond Utrecht reed viel het er met bakken uit. Als ik opgestaan was met dit weer had ik me omgedraaid. Maar in Haarlem was het alweer droog en na de administratieve plichtplegingen wordt vertrokken voor een 200 km tocht over lange winderige dijken maar eerst zou er een stevige klim op het programma staan: het Kopje van Bloemendaal. Al vrij snel liet ik de rest achter me. Blijkbaar had ik beduidend minder problemen met de beetje verhoogde drempel en het erbarmelijk slechte wegdek dan de rest van het peloton.
Al spoedig schoof het hele peloton weer in elkaar bij het veer over het Noordzee-kanaal waar we allemaal moesten wachten. Gezamelijk werd de rit na het veer vervolgt door de Noord-Hollandse polders.
Het tempo lag aardig maar merkte al snel dat er veel meer in zat bij mij met een stevige wind op de rug. Zolang de wind op de rug zit lekker tempo maken en dan bij Enhuizen de groep weer oppikken voor we de dijk richting Almere opdraaien en aldus geschiede. Vlak voor Hoorn ben ik even gestopt om wat te eten en na verloop van tijd haakte ik weer aan bij de rest van het peloton. Gemeenschappelijk hebben we de vrije controle gedaan op een terasje in Hoorn. Ivo Miesen maakte een foto van de aanwezigen op het teras en plaatste die foto op Facebook. Dit werd gelijk opgemerkt door de organisator in Overveen en de controle was getekend.
Na Hoorn nog een stukje wind in de rug richting Enkhuizen en dan volgt een lange dijk langs het Markermeer naar Lelystad waar de volgende controle was.
Na Lelystad buigt de koers verder naar het zuidwesten en krijgen we de wind die we in de ochtend lekker achter op de rug hadden vol op de neus....en dan over de beruchte Oostvaardersdijk....geen pretje zal ik je zeggen.
Zodra het vasteland weer bereikt was kronkelt te tocht zich verder langs oude vestingstadjes als Muiden, Weesp, Abcoude om vervolgens de vrije controle in Uithoorn te bereiken. Besloten wordt hier een ijsje op een terasje te nemen en weer is Ivo van de partij om vast te leggen wie er allemaal aanwezig is.
Ondanks de voorspellingen is het toch een mooie en redelijk droge dag geworden. Enkele spatjes in de Beemster en net voor CP 2 de Rede van Bataviahaven een kort buitje die net voldoende was om even de regenjas aan te trekken. Vol goede moed de laatste kilometers terug naar Overveen en dan ben je bijna op het einde en dan begint het te regenen bij het oprijden van het parkeerterein van Loetje Overveen maar dat mocht de pret niet meer drukken want het brevet was binnen.
Mijn 4e brevet totaal, 2e in de serie RRTY en mijn eerste als lif van Randonneurs Nederland: Al met al een geslaagde tocht en op naar de volgende....

BRM#004 RRTY#2

Reacties