BRM 200 Eindhoven [Rondje Brabant]

Weersverwachting: Ook zaterdag is het zacht herfstweer met middagtemperaturen van 15-18 graden. Het weerbeeld bestaat uit enkele buien, af en toe zon en opnieuw een stevige zuiden- tot zuidwestenwind. Mogelijk wordt de wind langs de westkust zelfs tijdelijk stormachtig, 8 Bft.
Ik was nog van plan de 60 km naar Eindhoven op de fiets te rijden maar dan moest ik 's avonds laat ook die 60 km weer terug rijden en dan weerhield me er toch wel van. Dus maar fiets achter in auto.

De tocht begon met een paar regendruppels maar vol goede moed reden we met een 35 rijders in de richting van de Belgische grens. De Leender Heide was al beetje bekend terrein voor me omdat hier immers mijn eerste brevet ook overheen ging. De slagbomen waren dan ook geen verrassing voor mij, evenals de Achelse Kluis. Na enkele kilometers kwamen we alweer op Nederlands grondgebied op weg naar Middelbeers alwaar de eerste vrije controle plaats diende te gaan vinden. Bij het bord bebouwde kom werd dan ook door iedereen gestopt om een foto te maken.
Maar een controle betekend ook koffie en dus werd gezocht naar een gelegenheid om even een kopje koffie te drinken. En als je dan ergens een bord ziet staan met Koffie en warm appelgebak dan weet je dat je niet verder hoeft te zoeken. Bij het afrekenen vroeg ik nog om een aparte kassa-bon, die ook als bewijs voor de controle zou kunnen gaan dienen maar op de vraag of ze een stempel hadden en de bevestiging erop was die bon al niet meer nodig en met stempel op de brevet kaart kon de tocht vervolgd worden richting Tilburg, Loonse en Drunense duinen, Waalwijk. Langs het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen heb ik nog even de gashendel losgetrokken en ik reed op het laatste stuk steady rond de 38 kmh maar de omstandigheden waren er ook wel naar. Enkele kilometers verderop lag CP02 bij de Ijzeren Man waar een hele delegatie ons opwachtte voor zetten van stempel, tijd opschrijven en kaart retour geven. De taken waren goed verdeeld.
Na een kopje heerlijke pompoensoep werd de weg vervolgd naar 's-Hertogenbosch. Bij het provinciehuis boog de route naar het zuiden af en via Veghel en Gemert kwamen we aan in Bakel. Hier was CP03 bestaande uit een vrije controle. Maar weer een foto gemaakt van het plaatsnaambord en op het moment dat ik daar stond werd ik ingehaald door de drie organisatoren Frank, Ernst en Jos en even later kwam ik hen ook tegen in een plaatstelijke kroeg waar ze al een stempel hadden gescoord. Maar vriendelijkheid was er niet echt te bespeuren bij de vrouw achter de bar. Steeds maar herhalen dat er over een half uur wel 200 man zouden komen voor een proeverij. Tot overmaat van ramp liet ook nog een van de randonneurs zijn koffie vallen. Mevrouw achter de bar was not amused.
Na deze controle ben ik verder gereden met Frank en Ernst en de route liep nog via Deurne, Asten, Heeze en Finish bij Vélosoof. Onderweg nog een kortse stop om de verlichting in orde te maken en dan kom je een beetje moe maar voldaan bij de finish aan.
Volgens Frank haadden ze bij Vélosoof erg lekkere hamburgers die je echt wel zou moeten proberen. Nou ik heb hem geprobeerd (Hamburger Jalapeño) en Frank....je had gelijk. Ook de friet erbij was echt wel een aanrader.
Na een tijdje lang weer voldoende onzin verhalen verteld en aangehoord te hebben was het tijd om weer eens huiswaarts te keren met alweer een voltooid brevet in de pocket

BRM#007

Reacties