BRM 200 Zwolle [Boss'n Bult'n & 'n Diek]

Vlak voor de carnaval even nog een brevet pakken leek me een mooie uitdaging. Het weer zag er in ieder geval goed genoeg uit om het erop te wagen. Ditmaal zouden we vertrekken vanuit Zwolle. De startlocatie was perfect: Mercure Hotel Zwolle. Goed bereikbaar vanaf autosnelweg en ruim voldoende parkeer gelegenheid.
Na de noodzakelijke administratieve plichtplegingen voor aanvang en het kopje koffie kon ik beginnen met mijn fiets in orde te maken en de noodzakelijke kleding aantrekken omdat die kleding niet echt fijn zit om 130 km mee in de wagen te rijden. En dan kom je erachter dat je toch wat langer nodig hebt om lange broeken, winddichte jassen en andere winter-fietskleding aan te trekken want toen ik net mijn handschoenen aan het aantrekken was zag ik de rest van het peloton al vertrekken. Ditmaal wederom een groep ter grootte van ca 70 rijders. Voor mij zaak dus om snel aansluiting te gaan vinden.
Het tempo zat er weer lekker in en al spoedig kruisten we de Ijssel: de rivier die we pas kort voor de finish weer zouden passeren.
Via Hattemerbroek en Wezep reden we vervolgens dwars over de Veluwe. Het eerste gedeelte van de naam van het brevet is al aan voldaan want er zijn immers voldoende Boss'n hier op de Veluwe.
Midden op de Veluwe in Elspeet is de eerste controle (CP-01) bij "op de Brink". Een warme kop koffie is zeer welkom aangezien de temperatuur op dat moment buiten net boven het vriespunt ligt. Gelukkig staat de kachel aan en kunnen koude ledematen rustig op temperatuur gebracht worden.
Na de koffie stop vervolgen we onze weg in de richting van Hoog Soeren om ook aan het tweede gedeelte van de naam van het brevet te gaan voldoen: de Bult'n. Na Hoog Buurlo gaat het mis....ik voel dat de druk in mijn achterband flink aan het afnemenen is en ja hoor....LEK!!! Niet de meest ideale situatie om een band te moeten verwisselen met deze lage temperaturen. Hierdoor duurt het toch wel wat lang voor ik weer verder kan rijden en ik merk ook bij het verder rijden dan de binnenband er niet helemaal goed inzit. Elke omwenteling van mijn achterwil kan ik tellen. Ik overweeg nog te stoppen om dit euvel te fixen maar krijg het advies van mijn mederijders om gewoon rustig door te rijden want over een paar kilometer zal dit gewoon vanzelf allemaal weer recht gaan zitten en ze hadden gelijk.
Vanaf Apeldoorn (Ugchelen) steken we dwars door naar Hoenderlo om daar te beginnen aan ons rondje rond het Nationale Park de Hoge Veluwe. Dit is niet de eerste keer dat ik dit rondje fiets. Twee en half jaar geleden heb ik hem ook eens gefietst van thuis uit maar toen wel in de zomer. Ik fietste toen net 3 maanden en was toen al bezig met flinke afstanden afleggen. Eigenlijk was die dag gepland om een rit van 150 km te maken maar zonder navigatie en rijden op wegwijzers is nooit mijn sterkste kant gebleken. 's Avonds kwam ik uitgeput thuis met 188 km op de teller.
Inmiddels heb ik 17.000 km meer aan ervaring en ruim 20 tochten van 200km of meer maar het was ook ditmaal geen makkie en CP-02 bij Pannenkoekhuis Strooper in Schaarsbergen was dan ook bijzonder welkom. Even de inwendige mens versterken met een heerlijke spek-kaas pannenkoek. Helaas geen appelstroop in het pand aanwezig dus maar met gewone stroop wat extra brandstof aan de maaltijd toegevoegd.
Na zo'n pauze is het altijd weer even lastig om op gang te komen. Zeker nu de temperaturen erg laag zijn maar een groot voordeel was dat deze controle op het meest zuidelijke punt van de tocht lag en een ZZW wind betekend dat deze vanaf nu meer op je rug gaat zitten. Waar we eerst Hoenderloo aan de noordzijde passeerden rijden we nu midden door Hoenderlo heen en dat betekend dat we het rondje Hoge Veluwe afgerond hebben. Als de tocht ongeveer 120 km afgelegd is passeren we de Woeste Hoeve. Deze herberg heeft zijn oorsprong in de Middeleeuwen en is ontstaan op de kruising van twee handelswegen. In het verleden mocht deze herberg geregeld op vorstelijk bezoek rekenen wanneer koning Willem III op doorreis was naar paleis het Loo en zelfs Napoleon Bonaparte verbleef hier.
Aangezien ik nog mijn pannenkoek aan het verteren was leek het me verstandiger om door te fietsen. Boss'n en Bult'n lieten we achter ons op zoek naar het volgende en tevens laatste onderdeel uit de naam van het brevet...'n Diek maar de organisatie had kosten nog moeite gespaard om ons onderweg te amuseren en in Klarenbeek reden we midden in een carnavals optocht.

Er waren 3 opties: Omrijden, Wachten tot optocht voorbij is of voorzichtig tussen het publiek door de tocht vervolgen. De laatste optie werd gekozen en we konden nog "lekker" genieten van hoempa-hoempa muziek, gillende luidspreker boxen en loslopende mensen / honden / kinderen. Nadat Klarenbeek gepasseer was reed ik nog een stuk achter een praalwagen aan die oogenschijnlijk op weg terug naar huis was. De muziek op de wagen stond vol open en ik mocht meegenieten van een vrouwspersoon die luid uit de boxen klonk en vroeg aan de mannelijke aanwezigen wie er nu de grootste tak had en daar was ze blijkbaar enorm in geinteresseerd. Aangezien ik geen boomzaag bij mij had kon ik haar daar niet mee helpen en ik was ook blij dat de route van dit brevet al vrij snel een andere route ging volgen dan deze praalwagen.
Via Wilp komen we in Steenenkamer aan. Net voor we de Ijssel zien met aan de overkant de hanzestad Deventer een laatste controle. CP-03 is gevestigd in een Shell tankstation. Een heerlijke plek om even rustig te genieten van wederom een kop warme koffie nadat de controlestempel op de brevetkaart is geplaatst.
Er ontbrak nog maar één onderdeel van de brevetnaam en dat was 'n Diek...en die hebben we daarna voldoende mogen ervaren. De afstand van CP-03 naar de finish was ongeveer 50 km waarvan er ca 40 km meer of minder direct langs de Ijssel gefietst werd en hoofdzakelijk over....ja...'n Diek. Groot geluk dat de wind op de rug zat. Dit maakte de lage temperaturen toch een stuk draagzamer en daardoor was het solo rijden in het donker ook een minder zware opgave.
Doordat de startplaats van dit brevet op het laatste moment gewijzigd was zat er een beetje een vreemde lus op het einde. Je bent hemelsbreed ongeveer 1 kilometer van de finish maar moet nog een lusje van een kleine 10 km rondom de binnenstad. Bij de laatste controle werd er al door bepaalde mederijders gevraagd of ik nog helemaal door Zwolle ging rijden of dat ik af zou steken. Nou....ik rijd een brevet om die te voltooien en niet om hem aan elkaar te rijgen met afkortingen. Ik hoopte zelfs nog dat ik me ergens flink zou verrijden omdat de totale lengte van het brevet toch net iets minder was dan 200 km. Het verrijden was meegevallen en zo kon ik dit brevet afsluiten met 197 km op de teller. Niet de 200 km waarop gerekend maar wel mijn 11e brevet voltooid in totaal wat weer een mooi getal is bij de optocht van Klarenbeek. Tevens voltooi ik hiermee mijn 8e opeenvolgende maand waarin ik minimaal één brevet voltooi. Nog 4 maanden te gaan om Randonneur Round The Year te worden.

BRM#011 RRTY#8

Reacties