BRM 300 Maastricht [Mariembourg]

Het begon op die zaterdag in april al goed. Ik was al beetje later dan origineel gepland en ik zou rond 8:45 in Maastricht aankomen. Toch tijd genoeg om je klaar te maken voor de start van 9:00 uur. Maar dan kom je een wegafsluiting tegen..... Knooppunt Kerensheide afgesloten in zuidelijke richting. Na wat heen en weer gereden te heben om de afsluiting te omzijlen kom je er op gegeven moment achter dat je 9:00 uur niet meer gaat halen. Dus dat betekend wagen langs de kant zetten en even bellen met Jos (organisator) dat ik wat later zou zijn. Ik was overigens niet de enige die ruzie had met knooppunt Kerensheide.
Eerst even de fiets klaar maken en dan de admnistratieve plichtplegingen en klaar voor vertrek en aangezien ik toch al te laat was.....maar eerst samen met Jos een kop koffie gedronken en vervolgens zo rond 9:45 vertrokken in zuidelijke richting.
Ik was gestart met blote armen en benen. Het weer was perfect. In de middag werden temperaturen van zo rond de 24 graden bereikt met een mooi prachtig zonnetje. Laat de armpjes maar bijkleuren dus.
Bij Eijsden staken we de grens over naar België en volgden het Maasdal tot Sarolay. Nog geen 20 km op pad en de eerste pittige beklimming van richting de 10% staat al voor de deur. Daarna blijft het nog rustig doorsteigen tot Fléron op 30 km koers en inmiddels zitten we al op een hoogte van 250m. Ik merk dan al dat dit een pittige dag gaat worden want het wordt echt warm als je langzaam de berg op kruipt.
In Fléron mag ik de rode lantaarn gaan overgeven. Keisuke die vanuit Eindhoven ook ruzie had met Kerensheide was aangereden op het moment dat ik het parkeerterrein op kwam en ik had zijn voorsprong van 25 minuten dus al goed gemaakt. Hij reed samen met een duitser die bij de afdaing van Fléron naar het dal van de Ourthe iets sneller was dan mij maar hij moest het volgende klimmetje al snel lossen. Geen probleem...we zien ons bij de volgende koffie-stop wel weer.
Na 20 km het dal van de Ourthe min of meer gevolg te hebben verlaten we dit dal om in een vrijwel rechte lijn in de richting van het Noord-Franse plaatsje Givet te rijden. Vlak voor we Frankrijk bereiken draait de route naar westelijke richting af en via de Ravel-2 bereiken we Mariembourgh, de naamgever van dit brevet.
Mariembourgh ofwel "Burcht van Maria" naar de landvoogdes Maria van Hongarije had de naam een onneembare vestiging te zijn maar werd al 12 jaar na stichting (1542) ingenomen door de Franse koning Hendrik II in 1554. De straten in stervorm rond het centraal gelegen plein zijn nog de enige overblijfselen uit die tijd. In de 19e eeuw was Mariembourgh een knooppunt van spoorlijnen en kende industriele voorspoed. De overblijfsele hiervan zijn het spoorwegmuseum en de diverse Ravel fietspaden die aangelegd zijn op voormalige beddingen van de spoorlijnen.

Na Mariembourg wordt de route vervolgd via Phillipville en Mettet alwaar de Ravel L150 gevolgd wordt naar Fosses-la-Ville. Bij Franière is de laatste klim om uit het dal van de Sambre te geraken. De laatste 75km naar Maastricht dalen we hoofdzakelijk via het dal van de Jeker naar onze starthoogte.

Het is een zwaar brevet met voor mijn idee veel hoogtemeters. Hierdoor kom ik ook vrij laat bij de finish aan. Van de beschikbare 20:00 uur voor dit brevet heb ik er 18:55 nodig om het brevet te voltooien. Mede ook door een platte band die ik in de laatste kilometers oploop.
Dit was ook ongeveer het punt dat ik me begon te realiseren dat ik op deze manier de langere brevetten (400-600 km) met flink wat hoogtemeters niet zou gaan halen, laat staan de nog langere brevetten. Tijd voor drastische maatregelen en wel...stoppen met roken. Plan wordt gemaakt om gestopt te zijn voor dat ik aan de 600 van Maastricht ga beginnen.....we zullen zien.
BRM#016

Reacties