BRM 200 Merselo [Frank Simons Memorial]

In 2017 tijdens de transcontinental is Frank Simons uit Lochem dodelijk verongelukt in België. Dit brevet is ter nagedachtenis aan Frank. Controle 2 was bij Frank thuis alwaar een heerlijke lunch geserveerd was.
De weersvoorspellingen waren niet al te best voor de Zaterdag. We zouden onderweg geconfronteerd worden met behoorlijk wat neerslag maar daar laten wij ons toch niet door tegenhouden.
Reeds vroeg op pad. Om 7:45 vertrek ik thuis voor de eerste 14 km opwarmen via veerpont Vierlingsbeek naar Merselo. Het weer ziet er gezellig uit. Zonnetje laat zich af en toe zien. Mooi weer voor een stukkie fietsen.
Onder de deelnemers bevind zich ook een delegatie van L.W.C. de Paaschberg uit Lochem. Zij zouden alleen rijden van Merselo naar Lochem.
Toen we klaar stonden moest er nog even aangehaald worden dat de track op een bepaald punt toch onnodig boven over een weg ging terwijl dat toch echt wel eronder door bedoeld was en met deze overbodige informatie konden we onze 200km beginnen.
Het tempo lag vanaf het begin behoorlijk hoog. Ik kon de kopgroep goed volgen maar de gaatjes dichtrijden werd steeds lastiger. Toen bij het oprijden van de B67 richting Rees een behoorlijk aantal rijders tussen het kruisende verkeer door glipte en ik netjes wachtte was er een gaatje geslagen. Ik heb nog pogingen ondernomen om het gat dicht te rijden maar als je dan op je navigatie kijkt en je ziet dat de teller tussen de 42 en 45 kmh aangeeft en het gat wordt niet kleiner dan concludeer je al vrij snel dat we hier de kopgroep los zullen gaan laten en ben ik met een snelheid ruim boven de 30 kmh doorgereden. Uiteindelijk kwam ik bij CP-01 ongeveer een minuut of 2 later aan dan de kopgroep. Alleen rijden hun verder en neem ik een kop koffie met iets te eten erbij.
Via Varsseveld en Ruurlo rijden we in de richting van Lochem. Alleen wordt de lucht steeds dreigender. De beloofde plensbui voor de rest van de middag zit er nu toch wel aan te komen....maar steeds blijft het toch maar bij dreigen en blijft het (vooralsnog) droog.
In Lochem is bij Frank Simons thuis CP-02 ingericht. We mogen zelf kiezen welk stempeltje we krijgen en na de stempel achterom lopen waar tafels gereed staan om te kunnen lunchen. Een kop koffie, sandwiches met kaas en een bekertje cola zijn bijzonder welkom want ons oponthoud zal wat langer gaan duren omdat op dat moment juist de hemelpoorten open gezet worden en de gehele hoeveelheid voorspelde neerslag er binnen een paar minuten uit valt en gelukkig was dat ook meteen alle regen van die dag want verder bleef het droog.
Waar we op de heenweg de wind van achter hadden hadden we hem op de terugweg van opzij. Het had beroerder gekund...ons hoor je niet klagen. Het gaat dan wel niet met 40 kmh maar het blijft respectabel met een 27-30 kmh.
CP-03 is in Emmerich. Lekker in het zonnetje aan de Rijn genieten van een glas cola. Ik heb mijn regenkappen nog steeds over mijn schoenen maar ik weiger ze uit te trekken want dat zou het verzoeken van de Goden zijn.
Het laatste stuk van dit brevet gaat over bekend terrein voor mij. Wat wel weer jammer is is dat de tocht midden door Goch heen gaat. Goch is een leuke plaats maar is alles behalve bijzonder te noemen. Er zijn hele mooie alternatieven om rond Goch te rijden (bijvoorbeeld via Asperden-Gaesdock) welke route verkeersluw is.
Het zwaarste stuk gaat dan nog komen: Je passeert je thuis op ca 100m en dan moet je nog een kleine 30 km voor je echt thuis bent. Met dat vooruitzicht besluit ik toch even thuis te stoppen voor een korte pauze.
Thuis kreeg ik van de kinderen te horen dat ik toch echt zelf voor mijn eten moest zorgen en van hun pizza af moest blijven. Maar ik kon ze gerust stellen.... ik zou pas over iets van 2 uur thuis zijn. De laatste kilometers gingen vlotjes. Was immers ook al de tweede keer dat ik dit stuk reed. Vanochtend had ik immers exact hetzelfde stuk gereden.
Bij aankomst in Merselo blijkt dat ik er ongeveer een 9:45 uur over gedaan heb. Niet de meest snelle tocht maar toch acceptabel. Ietsjes te snel van start gegaan en daardoor wat langere rustpauzes tussendoor die je gaan opbreken. Beter is het om iets rustiger te rijden waardoor je je rustpauzes kunt gaan beperken. Langzaamaan begin ik het spelletje door te krijgen hoe het moet....nu alleen nog werken aan de uitvoering.
Maar stiekem al 27 maanden op rij onafgebroken een brevet voltooid. Mijn doel van 36 maanden (3 jaar onafgebroken) begint in zicht te komen

BRM#041 RRTY#27

Reacties