BRM 200 Maasland [de Bruggen en Tunnels]

De voorspellingen waren eerst niet zo erg goed. Een regenachtige dag zou het worden. Enkele dagen voor de tocht begon duidelijk te worden dat het niet een hele regenachtige dag zou worden.
Toen ik vroeg in de ochtend opstond was buienradar een egale vlek. Alleen maar regen regen en nogeens regen. Als ik niet had geweten dat het alleen vroeg in ochtend zou regenen had ik me omgedraaid en was verder gaan slapen. Alleen wist ik dat dus wel. Opstaan dus. Daarbij zou vandaag met het laatste brevet van het seizoen 2018-2019 ook de beslissing voor de John Zeilmaker Trofee gaan vallen. Met enige trots stond ik toch op de eerste plaats na een heel seizoen bijna alle brevetten te hebben gereden. De enige persoon die mij nog kon passeren was Frank Zwanenberg. Als Frank vandaag zou uitrijden in een tijd langer dan 7:00 uur en ik zou hem niet uitrijden dan zou Frank de eerste plaats innemen. In alle andere gevallen zou hij mij niet passeren. Eenvoudigste oplossing in dat geval.....zelf gewoon uitrijden en aldus geschiedde.
Na ruim 10 kilometer de eerste tunnel van vandaag : De 1300 meter lange Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas. Als er geen hoogtemeters te scoren zijn....dan doen we het maar met dieptemeters. Mooi moment om even het grote blad te gebruiken als je de tunnelbuis in duikt.
Het viel mij op dat er weer erg veel wielrenners in de groep zaten. Mensen die een snelle tijd willen scoren. Na een bocht op de trappers gaan staan om zo snel als mogelijk weer op snelheid te zijn en in het wiel rijden van je voorganger. Dat in het wiel rijden kun je prima doen als je een rondje rond de kerk gaat scheuren maar bij randonneurs tochten spelen toch andere zaken. Een peloton randonneurs rijdt doorgaans niet over een gladde strake verkeersvrije weg en vermoeidheid, onervarenheid en ontwijken van voorwerpen en slechte stukken weg leveren voor de achteroprijdende persoon gevaarlijke situaties op. Maakt voor mij iemand een foutje dan moet ik daarop reageren waardoor de toch o zo kundige persoon in het peloton van mijn achterwiel een tik tegen zijn voorwiel krijgt en vervolgens naar de grond zal smakken. Om dat te voorkomen maakte ik een gebaar dat hij toch iets verder naar achter zou moeten gaan rijden. Mwah...de reactie van hem dat ik geen peloton kan rijden is dan ook voor zijn rekening en geeft maar weer eens aan het verschil tussen een wielrenner en een randonneur....niet als een blinde dolleman snelle tijden rijden maar zorgen dat we allemaal veilig thuis komen.
De tweede tunnel van de dag was al in aantocht. Op ca 30 km van de start de 1600 meter lange Heinenoordtunnel. Door een klein misverstandje over wel of niet fietspad raakte ik de rest van de groep kwijt en eigenlijk was dat niet eens zo erg want dan kun je je eigen tempo aan gaan houden. De rit gaat over Voorne-Putten en ik krijg een déjà vu moment als Puttershoek op de wegwijzers zie staan. Twee jaar geleden bij de vorige editie van dit brevet reed ik samen met Thea van Lenthe, Wouter Hoppenbrouwers en Frank Zwanenberg. Wouter kreeg een klapband en we zaten tegen sluitingstijd van de fietsenmaker voor reserve band. Toch nog allemaal gelukt en Wouter kon zijn (eerste) brevet voltooien.
Op ca 45 km alweer de derde tunnel van vandaag: de slechts 900 meter lange Kiltunnel. We zitten dan in de buurt van Dordrecht en als ik dan ook nog het plaatsnaambordje zie staan denk ik meteen....selfie maken en in de familie app plaatsen met de vraag: "Zou ze ook koffie hebben?" Mijn nichtje woont namelijk in Dordrecht.
Spoedig na de Kiltunnel en Dordrecht komen we aan bij de Moerdijkbrug. Een brug van ruim 1 kilometer lengte over het Hollands Diep. Deze brug zouden we later op de dag normaals passeren alleen dan aan de Oost-zijde terwijl we nu aan de West-zijde reden.
De eerste kilometers in Brabant zijn goed te doen maar na een kleine 10 kilometer komt er een test-strook voor hen die van plan zijn Parijs-Roubaix te gaan fietsen....een heuse kasseienweg. Voor hen die daar niet zo'n behoefte aan hebben (ik dus) ligt er een mooi strookje langs waar je wél kunt fietsen zonder vrees om lek te gaan.
In Prinsenbeek bij de minicamping Hof van Overveld is de eerste controle ingericht. Leo en Mart voorzien ons daar van een stempeltje en voor een hele redelijke prijs kunnen we een kop echt heerlijke koffie en een broodje kopen.
Voldoende aangesterkt kunnen we daarna dan ook beginnen aan het Belgische lusje: Via Zundert naar België en langs het riviertje de Mark terug richting Breda. Bij Zundert komen we nog langs Sauna Diana: het bordeel van de familie Siemons die in de jaren 80 hun zoon Jan volgden met een Engelse dubbeldeks bus welke als kleedruimte dienst deed terwijl de andere renners zich achter auto's moesten omkleden en pas in het hotel konden douchen. Wat toen begon als reclame stunt is inmiddels regel voor de prof-ploegen.
Al spoedig passeren we de grens met België en draait de tocht ook weer naar het noorden wat betekend dat we over de helft heen zijn. Bij een stuw in de Mark en de bijbehorende oversteek dienen we als controle een foto van de fiets te maken. Ik rij op dat moment samen met Frank en we gebruiken de railing als fietsenstalling zodat we ook een mooie foto kunnen maken.
Na deze controle volgen we de Mark dwars door Breda heen. We komen ook nog langs het voormalige studentenhuis van Frank dus weer een foto momentje. Bij Terheijden verlaten we de Mark om meteen de plaatselijke cafetaria in te duiken voor de laatste controle-stempel voor de finish en voor een interne versterking van de mens want na 125km heb je toch wel een beetje honger gekregen en ben je toe aan iets anders dan mondvoorraad die je op de fiets bij je hebt. Het is tijd voor écht eten....frietje met en frikandel....lol
Volledig aangesterkt gaan we weer op pad voor het laatste stuk. Eerst nog even de Moerdijkbrug welke we vanochtend aan de andere kant bekeken hebben passeren. Eerst door Dordrecht heen en daarna voel je je net een auto op de snelweg....Knooppunt Ridderkerk, de van Brienenoordbrug en Terbregseplein maar ook rijden we nog een stuk door het Kralingse bos. Omdat er een of ander evenement was zou het pad door het bos afgesloten zijn maar voor ons geen probleem....we zaten niet bij de snelle brigade dus was het pad ook alweer mooi open toen wij aankwamen. Echter....de uitgang was nog wel afgesloten en dat bewoog ons ertoe om toch maar een paar meter door het bos te ploeteren om zo de afsluiting te omtrekken.
Het laatste stuk van dit brevet ging langs de rustige noordkant van Rotterdam met een mooi uitzicht op "Rotterdam The Hague Airport". Ach...vroeger noemden we dat gewoon Zestienhoven net zoals Beek nu Maastricht-Aachen Airport is en Weeze (of Laarbruch) nu Flughafen Niederrhein heet......what's in a name.
De laatste kilometers trekken bijna ongemerkt onder ons door en samen met Frank finish ik na 9:52 uur. Het seizoen zit erop....laat het volgende seizoen maar beginnen.

BRM#044

Reacties

  1. Beste Hans,

    Je schrijft leuke verslagen.

    Echter als toerfietser leerde je vroeger bij je fietsvereniging om in een peloton te fietsen. Als voorrijder van een toertocht trek je bij een bocht snel op en druk je daarna het tempo zodat er minder harmonicaeffect is. Het als een dolleman rijden heb ik die dag niet waargenomen. Een snelle tijd scoren als wielrenner is niet aan de orde. Een wielrenner doet dit namelijk op een afgesloten parcours.

    Vroeger nog met John Zeilmaker mogen fietsen. Een vriendelijke man die kon doorfietsen en genieten en een DNF stond niet in zijn woordenboek. Jammer dat nu voor de tweede keer op rij een trofee ter herinnering aan hem die verstrekt wordt in het jaar van PBP in handen komt van iemand die deze niet heeft volbracht. Desalniettemin is het een hele prestatie om je zo vaak te motiveren om een lange afstandstocht te fietsen.

    Ik wens je nog veel, maar vooral mooie kilometers toe.

    Mvg,

    Xander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn excuses Xander. Ik wist niet dat dat deze trofee alleen bedoeld was voor de finishers van PBP. Ik zal hier over 4 jaar zeker rekening mee gaan houden :D

      Verwijderen
  2. Hoi Hans,

    Leuk stukje weer.

    Overigens heb ik ook geen dollemannen gezien (zat redelijk voorin) en mijn ervaring met een tourclub sinds een aantal maanden is dat daar na een bocht, bij klimmetjes ed. idd (soms flink) wordt aangezet maar ook dat de verkeersveiligheid zeer serieus wordt genomen. Dat moet ook wel als je achter elkaar fietst met vaak wat hogere snelheden. De bekende paal, tegen, voor, achter, stop ed worden consequent met gebaar en stem doorgegeven. Ik vind de combinatie randonneur- en tourclubtochten juist heel prettig en merk dat ik gemakkelijker ben gaan fietsen.

    Vriendelijke groet,
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leo,

      Wat ik bedoelde met dollemannen zul je ook niet redelijk voorin aan gaan treffen. Dit zijn juist de wat mindere goden die koste wat kost proberen een groep te volgen die niet aansluit bij hun vaardigheden. Ze remmen teveel af voor bochten en moeten dat direct na de bocht goed maken met tempoversnellingen gevolgd door weer afremmen als ze aansluiten. Ook maken ze onverwachte zijdelingse bewegingen en juist hierdoor wordt de groep gewoon onrustig en ook onveilig. Deze hele situatie was nadrukkelijk aanwezig en is overigens niet alleen door mij geconstateerd.

      Ik heb in de ruim 2 jaar dat ik brevetten rijd al voldoende stunts mee mogen maken die bijna allemaal zonder valpartijen zijn afgelopen. Die enkele keer dat het wel mis ging bleef het (gelukkig) alleen beperkt tot materiële schade. De overeenkomst in alle situaties was dat de veroorzaker van de gevaarlijke situatie steeds volledig buiten schot bleef. Daarnaast ook heel vaak geconstateerd dat de betreffende (beginnende) randonneur weinig tot geen pelotonservaring had en juist daardoor ben ik voorzichtiger geworden. Zodra het mij te onrustig wordt haak ik af en ga mijn eigen tempo rijden. Ik heb er weinig behoefte aan in een valpartij betrokken te worden.

      Laten we ons realiseren dat niet iedereen dezelfde ervaring heeft dan wij hebben. Niet iedereen heeft wekelijks met ruim 40kmh in lijn gereden op de baan in een peloton van 150 rijders gedurende anderhalf uur. Niet iedereen weet hoe signalen van onveilige situaties doorgegeven moeten worden in een groep. Maar ook dat niet iedereen weet hoe je je moet gedragen in een (onoverzichtelijke) bocht en vooral wat je vlak voor die bocht al allemaal gedaan moet hebben om zo veilig mogelijk door die bocht te kunnen rijden met zo min mogelijk verlies aan snelheid.
      Als wij ons realiseren dat anderen fouten (kunnen) maken wordt het alleen maar veiliger want ongelukken gebeuren door onverwachte gebeurtenissen.

      Nog vele veilige fietskilometers toegewenst

      Groet Hans

      Verwijderen

Een reactie posten