BRM 200 Zwolle [Zwolle-Boekelo-Zwolle]

Het seizoen 2019 zit erop en we zijn klaar om te beginnen aan seizoen 2020. Het belooft een mooi, druk en bovenal een seizoen met heel veel kilometers. In 2020 gaan we met Randonneurs NL een 1200 rijden vanuit Bordeaux en de HCH lijkt me ook wel een leuk brevet....beide dus maar op de bucket-list plaatsen....en zo kom je boven de 9.000 brevet-kilometers uit.
We beginnen in Zwolle met de klassieker Zwolle Boekelo Zwolle die ook weleens verreden wordt als Boekelo Zwolle Boekelo. Je zou het ook Rondje Overijssel kunnen noemen.
Om 9:00 uur rijden we weg na de briefing. Er zouden mogelijk wat wegomleidingen zijn. Niets nieuws onder de zon dus. We gaan het wel beleven....of niet.
We volgen redelijk de Overijsselse Vecht van Zwolle naar Dalfsen, Ommen en Hardenberg. Dit stukje herinner ik mij nog erg goed van 2 jaar geleden toen de versie Boekelo Zwolle Boekelo verreden werd en dan in tegengestelde richting. Op de dijk waar je lekker onbeschut rijdt kreeg ik toen een behoorlijke plens water over me heen. Grote verschil met nu was dat ik nu wel goede kleding bij me had. Niet echt veel later kon ik hier dan ook gebruik van gaan maken toen de regen naar beneden kwam gutsen maar nu bleven de hoeveelheden een beetje binnen de perken. Echter wel voldoende om regenjas aan te trekken en ook maar de rain-legs erbij aangetrokken.
Bij Hardenberg verlaten we de Overijsselse Vecht en steken een klein stukje door Duitsland heen door het Landschafstschutzgebied Uelsener Berge. Het stukje Duitsland is slechts 30 km maar zondermeer de moeite waard. Na dit stukje Duits passeren we de grens weer en zijn weer in Nederland alwaar in Oud Ootmarsum op ca 80 km een stop maken voor een kop koffie en een stempel. Deze locatie was bij de voorgaande editie ook al een controle en ik kan me herinneren van de vorige keer dat de bediening iets soepeler verliep.
Na de 1e controle maken we een lus door Twente. Via Denekamp, De Lutte en Oldenzaal komen we aan op het voormalige landgoed Drienerlo. Dit landgoed was voor de Tweede Wereldoorlog privé en familiebezit van mr.dr.G.A. Lasonder (1882-1944) die in de oorlog prominent NSB lid was. Na de oorlog werd dit landgoed onteigend en kwam in handen van de gemeente Enschede. Toen de lobby voor een tweede technische hogeschool in Nederland losbrandde probeerde Enschede met dit landgoed hoge ogen te gooien in Den-Haag maar de eer ging naar Eindhoven. Toen al vrij snel bleek er ook een 3e technische hogeschool nodig was naast Delft en Eindhoven kwam Enschede weer opnieuw om de hoek kijken en ditmaal succesvol en op 1 december 1961 werd de Technische Hogeschool Twente (THT) geboren en in september 1964 officieel geopend. Later bleek dat op het landgoed met medeweten van Lasonder Joden in pachboerderijen ondergedoken hadden gezeten tijdens de oorlog. In 1969 werd hij om die reden gerehabiliteerd. Het landgoed was toen al ter beschikking gesteld voor de Technische Hogeschool Twente (THT), die in 1986 haar naam veranderde naar Universiteit Twente.
We laten de Universiteit achter en steken door richting Twentekanaal: Het kanaal dat Twente aansloot op de Ijssel halfweg de 20ste eeuw en we passeren de thuisbasis van FC Twente: de opvolger van het Diekmanstadion, gebouwd met de beoogde naam Epi Drost stadion maar voor 1 miljoen gulden de boeken in gegaan als Arke Stadion en later herdoopt in de Grolsch Veste maar genoeg wetennswaardigheden weer voor vandaag.....zin in koffie en we zijn op ongeveer 5 kilometer van Boekelo waar de volgende controle is ingericht in het bij de randonneurs goed bekende eetcafé de Buren alwaar Gert Beumer het plaatsen van de stempel voor zijn rekening heeft genomen.
Na een kop koffie en even uitrusten vertrekken we weer richting Zwolle. De eerste meters in Boekelo zijn voor mij niet zo'n succes: Binnen 100 m na het hervatten valt mijn navigatie uit. Opnieuw opstarten zorgt ervoor dat ik een stuk van de afgelegde route kwijt ben omdat de satellieten niet niet gevonden waren Maar een 3 kilometer verder zijn de satellieten gevonden en kan het vastleggen van de gereden route verder gaan. Het blinde stukje zorgt wel voor een rechte lijn en een sprong in hoogte van een kleine 200 meter.
De weg naar de volgende controle gaat vlotjes omdat het geluk ons nu enigzinds op onze hand is .... de wind was gaan draaien en nu eens naar een voor ons gunstigere kant. Aangekomen in Holten (vrije controle) is het zoeken naar een geschikte plek niet echt moeilijk. Enkele meters na de rotonde aan het begin van Holten ligt tankstation de Driesprong en we hebben in het verleden al vaker daar gestaan om ons te warmen met een heerlijke kop koffie. Vandaag zou geen uitzondering daarop gaan worden en de koffie smaakte weer heerlijk.
Na de koffie staat de Sallandse Heuvelrug met de Holterberg (60m) en de Grote Koningsbelt (76m) op het menu. Niet het echte klimwerk maar wel genieten van de omgeving. Bij Nijverdal aangekomen is het bosrijke stuk afgelopen en rest ons nog een kleine 40 km redelijk vlak naar Zwolle terug. Omdat de wind zo gustig staat lukt kunnen we lekker wat langere stukken cruisen met een 35kmh. Meede hierdoor lukt het me weer om binnen de 10 uur te blijven voor een 200km brevet.
Bij aankomst in hotel Mercure die dienst doet als start en finish locatie gaan we ons vaste rijtje af: Eerst afstempelen, dan fiets opruimen in wagen en vervolgens kijken of er iets te eten te bemachtigen is. Ditmaal valt mijn oog op de saté en de portie was ruim voldoende voor een uitgehongerde randonneur. Na een afsluitend kopje koffie keren we huiswaarts met de wetenschap dat we nu al 29 maanden op rij een brevet hebben voltooid.


BRM#045 RRTY#29

Reacties