BRM 200 Nijmegen [Rondom de Veluwe]

Eerste brevet vanuit Nijmegen en meteen een leuke. Ik ben op 1 januari 2020 begonnen met tegeltjes jagen op Veloviewer en dit brevet geeft me daarvoor een hele mooie gelegenheid. Tijdens mijn voorbereidingen kom ik uit op dat ik 50 nieuwe tegeltjes kan gaan scoren waarbij ik mijn cluster ook nog eens flink kan uitbreiden. Voor het brevet loopt cluster tot Arnhem en na het brevet zou mijn cluster doorlopen tot Apeldoorn. Een dag voor het brevet komt het onheilsbericht: vanwege hoog water in de Ijssel is er een omleiding. Uitgerekend het tegeltje dat ik nodig had wordt geschrapt. Navraag leverd dat de kans bestaat dat er gereden kan worden over de originele route en ik waag het erop te gokken. Uiteindelijk staat er over een afstand van 50 meter maximaal 10cm water over de weg. Stapvoets is het geen enkel probleem er doorheen te rijden maar de omleiding was gerechtvaardigd.
Als ik aankom bij de eerste controle heb ik al 8 nieuwe tegeltjes gescoord. Tijd om een kop koffie te scoren en beetje op temperatuur te komen. De controle is bemand door Peter Bisseling. Met hem heb ik nog een afspraak staan een keer een paar gemeenten in Midden-Limburg aan te gaan tikken voor Long Term NL Challenge.
Na de koffie is het tijd om verder te gaan.
Het landschap is vrij gevarieerd. Eerst rijden we eerst door het rivierenlandschap rond de Ijssel. Vervolgens De Veluwe, de Gelderse Vallei en de Utrechtse Heuvelrug. Wat eigenlijk wel jammer is is dat het begint te regenen en de regen houdt ook niet meer op. Gelukkig zijn het niet die grote hoeveelheden regen die ik de week ervoor op mijn dak gekregen heb. Tijdens de Winterfietselfstedentocht regende het gedurende ongeveer 175km met behoorlijke hoeveelheden waardoor je je handschoenen geregeld kon uitwringen. Gelukkig was in Friesland toen de temperatuur niet laag en ook nu is het bijzonder goed te doen qua temperatuur.
In Bunnik is weer een controle. Ik hou de stop weer kort. Even een kop warme koffie, even de beentjes wat rust gunnen....en door.
In Leersum is een vrije controle. Ik had van Roef begrepen dat er bij het plaatsnaambord iemand zou staan. Maar ik kan me goed voorstellen dat die betreffende persoon het heeft laten afweten met de regen. Om die reden dan ook maar een foto gemaakt van het matrixbord dij een bushalte. Hier staat mooi de tijd op, waar de bussen heen gaan en daarbij was op de achtergrond de kerk van Leersum zichtbaar.
De laatste 50 km tussen Leersum en Nijmegen was door de aanhoudende regen niet echt prettig te noemen. Het eerste stukje ging nog enigszins maar na de brug van Rhenen duik je de Betuwe in. In het voorjaar overdag bijzonder mooi om te fietsen maar begin februari in het donker en met regen is gewoon niets meer leuk en wil je alleen nog maar naar huis.
Wat me wel opviel vandaag was dat er erg veel nieuwelingen rondreden die nog nooit een brevet gereden hadden. Dan denk je....mensen uit de regio die het ook eens willen proberen maar het blijkt dat die aanname niet klopt. De mensen die ik gesproken hadden kwamen uit o.a. Boskoop en Amsterdam. Niet direct naast de deur en waarschijnlijk ook niet een eenmalige deelname. Met 118 homologaties was dit een heerlijk druk brevet. Zei men vorig jaar dat die aantallen alleen door PBP kwamen, dit jaar hou ik het erop dat dit heel veel vaker gaat voorkomen. Uiteraard mits het weer mee wil werken en dat deed het vandaag ook wel....afgezien van de laatste 50 km maar goed...daarvoor wonen we ook in Nederland.

BRM#049 RRTY#32

Reacties