BRM 200 Valkenswaard [Pretparkentocht]

Na 7 maanden #RideSolo mogen we weer....de brevetten worden weer opgestart.
Om alles corona proof te maken is besloten om maximaal 100 deelnemers toe te laten, gespreid te starten tussen 7:00 en 9:00 uur en gespreid over de zaterdag en zondag. Daarnaast is de originele route ook aangepast zodat deze niet de grens gaat passeren.
Ik ben al vroeg in Valkenswaard. Om 7:30 zouden de eerste personen starten. De organisator (Erik) zou rond 7:15 aanwezig zijn en dat was ook het moment dat voorzien was dat het café de deuren zou openen. Aangezien het de eerste keer is dat Erik een rit organiseert en het ook de eerste keer dat onder mijn supervisie als brevetcoördinator een brevet doorgang vindt had, ik al afgesproken dat ik als een van de laatsten zou starten en als eerste aanwezig zou zijn om daar waar nodig Erik te ondersteunen. Al snel merkte ik dat dat eigenlijk allemaal niet nodig was en dat ik alleen maar beetje met de bekende en onbekende deelnemers aan het kletsen was. Leuk om eindelijk eens gezichten en namen aan elkaar gekoppeld te zien. Er was ook iemand die voor een eerste keer een brevet reed en die navigeerde op telefoon. Hij vertrok solo en we zagen op korte afstand dat hij een totaal verkeerde afslag nam. Ik keek Erik aan en Erik mij ..... dat gaat niet goed. Maar even later zagen we al dat zijn fout gecorrigeerd werd. Toch zat het ons niet helemaal lekker en aangezien Erik alles goed onder controle had leek het mij het beste om achter hem aan te rijden en eigenlijk als buddy te gaan fungeren. Maar dan moeten ze zich wel laten vangen en ik kwam pas bij hem bij de eerste controle bij de Efteling op ca 60km.
Mijn doel was bij de Efteling een foto te maken van de hoofdingang alleen was mij niet bekend dat de hoofdingang voor fietsen niet bereikbaar was via de hoofdingang voor auto's. Dit resulteerde erin dat ik stukje ben doorgereden en maar van het Efteling hotel een foto heb genomen. Telt ook vond ik.
De route gaat verder n je komt bekende en zeer mooie stukjes tegen langs de Loonse en Drunense Duinen, het Afwateringskanaal en Cromvoirt. Even later rijden we Vught in en daar had ik een oneenigheid met mevrouw E-Bike. Ik rijdt via de Laagstraat de rotonde op om rechtdoor te rijden en de E-Bike komt vanuit de Parklaan naar de rotonde en zonder vaart te minderen knalt ze gewoon de rotonde op waardoor ik uit moet wijken en over een paar rijbaanscheiningen stuiter en nog net weet niet te vallen. Als ik stil sta hoor ik alleen maar het geluid van ontsnappende lucht en mijn band en de verontwaardigde roep van mevrouw E-Bike dat ik best wel aan de kant had kunnen gaan...... ok dus duidelijk gevalletje iemand anders de schuld geven van je eigen fouten....... Zit niks anders op dan nieuwe binnenband erin. Als ik net bezig ben mijn band eruit te halen komt Paul voorbij met de vraag of ik hulp nodig heb en of ik alles heb? Ja hoor, ik heb alles en bedankt voor het aanbod. Heb je ook een goede pomp vraagt hij? Hij wiijst naar zijn fietspomp en ik zie een pomp die een slag heeft wel 2-3 maal zo groot als mijn mini-pompje. Eeeehhhh.....kom er even gezellig bijstaan zou ik zeggen. Normaal met mijn pompje moet ik een band ca 200 slagen geven wil deze voldoende hard zijn alleen met deze pomp ben ik bij de 45 ergens gestopt en was de band echt knetterhard. Ik plaats mijn wiel vervolgens weer in het frame en merk dan pas dat mijn velg een enorme opsodemieter heeft gehad. Toen ik op de scherpe kant van de rijbaanafscheiding kwam heeft deze mijn velg aan weerkante een vervorming naar buiten gegeven. Gevolg was dat mijn remblokjes aanliepen en dus eigenlijk er niet verder te fietsen was. Ik heb vervolgens mijn rem helemaal open gegooid en toen kwamen de remblokjes op dat punt nog tegen de velg aan. Er was goed mee te fietsen al gaf het wel een irritant geluid maar goed ..... nog 120 km te gaan en op hoop van zegen.
Op een of andere manier ben ik ergens de persoon waar ik bij de start achteraan ging weer tegen gekomen en samen rijden we een behoorlijk stuk op. Ondanks het tikken tegen mijn velg kunnen we samen een lekker tempo erin houden en als ik op gegeven moment beetje op de rem zelf druk verdwijnt het tikken bijna helemaal. Bij de Luitenant Kolonel Bestkazerne, lokaal beter bekend als vliegbasis de Peel, moest ik beslissen wat te doen....doorrijden of even naar huis ander wiel erin zetten. Ik zat op dat punt op ca 20 km van thuis en het geluk wilde dat ik thuis een nieuw voorwiel had staan maar nog niet eraan toe was gekomen (geen bittere noodzaak cq geen zin) om het wiel om te zetten. Waar ik nu mee reed was voldoende ver gesleten op de remvlakken om te vervangen. Gelukkig reed ik dus een versleten wiel aan gort en geen nieuw wiel. Maar aangezien het eigenlijk wel lekker ging reed ik door.
In Ysselsteyn was het echt wel tijd voor een pauze met kopje koffie en even van het zadel af. Lekker de benen strekken en even de spiertjes rust geven want je merkte wel dat er wat spanning op zat omdat het tempo toch aanzienlijk geweest was. Overal langs het terras zagen we vlaggen hangen en dan valt het je op dat het ook wel in het hele dorp hangt. Bij het afrekenen toch even vragen en bleek dat Ysselsteyn precies 100 jaar geleden gesticht was en vernoemt naar Minister van Landbouw ALbert Hendrik van Ijsselsteyn en om verwarring met het Utrechtse Ijsselstein te voorkomen werd de eerste letter een Y, welke ook in de dorpsvlag prominent aanwezig is. De bazin vertelde verder dat ze ondanks de corona beperkingen toch allemaal besloten hadden te vlaggen en zo toch beetje samhorigheid hoog te houden. Ik vertelde dat wij ook net weer begonnen waren met onze tochten en dat we ook 7 maanden niets hadden mogen doen. We zijn vandaag begonnen in Valkenswaard en via Efteling en nu naar Toverland terug naar Valkenswaard maar ikzelf kom uit Bergen. Ow, zegt ze ... zij daarachter (van de bediening) komt ook uit Bergen. Ja uuhh...scheelt wel minimaal een generatie dus kans klein dat ik haar ken. De bazin riep haar erbij en er zat een bekend trekje in haar gezicht maar verder kende ik haar niet. Haar achternaam ... ja daar wonen er meer van in en rond Bergen dus zegt nog niets. Dochter van Erik en Liesbeth.....en dan vallen alle kwartjes tegelijk op hun plaats en herkende idd haar moeder in haar gezichtuitdrukking. Met haar vader heb ik een paar jaar in de klas gezeten op de lagere school en haar moeder heeft bij mij in de brugklas gezeten in Venlo. Hoe klein is de wereld toch?
Na Ysselsteyn nog een klein stukje naar Toverland en toch grappig om te merken dat na 160km met start verspreid over 2 uur toch een aanzienlijke groep van zo rond de 10 personen bij Toverland voor de entree staat om een selfie te maken. Voordeel is dan ook meteen dat je niet schaapachtig hoeft te kijken hoe goed je wel staat ten opzichte van de achtergrond maar dat je gewoon kunt poseren en iemand anders de foto laat maken. Aldus geschiedde en toch even gezellig babbelen hoort er ook bij.
Na Toeverland nog 40 km door de mooie uitgestrekte landschappen van Peel en Leenderheide om uiteindelijk aan te komen in Valkenswaard waar het een gezellige bedoeling was en de terrassen vol zaten alsof corona nooit bestaan had. Ik had wel gemerkt dat he tlaatste stuk me wat zwaarder gevallen was. Kwam dat doordat ik te weinig aan tempo had gedaan de laatste maanden of omdat ik minder dan 24 uur voor het brevet een vaccinatie gehad heb? Ik weet het niet maar ik weet wel dat het een mooi brevet was en hopelijk de eerste in een hele lange onafgebroken reeks want 3 brevetten in 15 maanden was echt geen leuke tijd hoor.

BRM#054 RRTY#01

Reacties