BRM 600 Amsterdam [Noord-Holland en meer]

Nee deze kwam te vroeg. Ik miste de reguliere opbouw van en 200 naar een 300. Daarna een 400 en dan pas een 600. Na de 200 van Valkenswaard kwam de 300 van Boekelo alleen mocht ik dat weekend gezellig thuis blijven vanwege een positief gevalletje corona in het gezin. Daardoor ontbrak de opbouwlijn en was het dus ook niet verstandig deze 600 te gaan rijden. Tot zover de theorie.....
Ik heb me maar voor deze 600 ingeschreven. Waarom? Gewoon .... omdat het kan.
Zaterdagochtend rond 6 uur vertrekken van huis. Plan was te parkeren in Diemen en laatste stukje naar de start te fietsen. Bij NS Diemen was het beetje druk en ik wist nog een plekje te bemachtigen en dat terwijl er al aardig wat wagens buiten de vakken geparkeerd stonden. Maar het is gratis .... dus niet zeuren.
Starten was vanaf 8:00 uur en dat was ook eerst mijn bedoeling rond die tijd te ariveren maar dat was dus pas iets van 8:20 dat ik bij de start aankwam. Er was nog geen koffie want de zaak ging pas om 9:00 uur open....maar je kan altijd wel even kletsen. Ongemerkt wordt de zaak geopend en blijkt dus dat het al richting 9:00 uur aan het gaan is. Toch nog even een bakkie koffie en om 9:30 vertrek ik eindelijk.
Een groot gedeelte van de eerste helft is bekend terrein maar daarom niet minder mooi. Dit stuk heb ik al verreden met de BRM400 Amsterdam Zuiderzeebalade (2018) en BRM400 Amsterdam het Gewest Holland (2019). Tot Medemblik alleen op details wat verschillen maar na Medemblik gaan we niet de oude Zuiderzeedijk richting Oudesluis volgen maar volgen we de dijk langs het Ijsselmeer. Overigens had ik in Enkhuizen al mijn eerste bidon leeg. Een voorteken van wat komen zou....
Bij Den Oever mogen we even de Afsluitdijk aanschouwen. Deze is voor fietsers afgesloten sinds 2019 en gaat pas weer open in 2025 zoals het er op dit moment naar uitziet. Herhaling van de Zuiderzeebalade zit er dus voorlopig niet in. Na Den Oever is het nog een klein stukje naar Den Helder. Inmiddels is het al behoorlijk warm geworden maar gelukkig gaan we nu naar het zuiden en dat betekend de wind redelijk op de staart. Dit merk je ook meteen aan de snelheid want ik kan deze met gemak vasthouden op zo'n 33-35 kmh maar ik moet ook weer niet te snel gaan want we hebben nog voldoende kilomteres te gaan en daarbij zijn er in de regio Noordwijk / Leiden een aantal fikse onweersbuien en daar kun je beter niet in terecht komen.
Als ik in Velsen op het veer sta te wachten zie ik een andere randonneur. Het is Boris, een Tsjech woonachtig in Duisburg. Samen rijden we een stukje verder tot in Leiden. Hier ga ik wat warms eten en eigenlijk ben ik ook best wel al moe dus ik weet niet hoelang ik het nog ga volhouden zonder een power-nap. Origineel had ik deze gepland tussen Hilversum en Soestdijk maar dat zou ik niet gaan halen dus in Alphen aan de Rijn een bushokje opgezocht om even een half uurtje de oogjes dicht te doen. Door de hogere luchtvochtigheid ging mijn bril aan het beslaan waardoor ik niet echt duidelijk meer de navigatie kon aflezen. Het verschil tussen de wegen en de route was op die manier niet duidelijk genoeg te zien wat erin resulteerde dat ik toch een stukje van 5 km heb zitten te klooien voor ik uiteindelijk toch de goede route gevonden had. Meteen leerpuntje....navigatie beter instellen.
Hierna een mooi stukje langs de Meije richting Breukelen en Loosdrecht. Na een kort fotomomentje bij Paleis Soestdijk passeren we de Eem en komen aan bij de volgende controle in Amersfoort. De vrije controle was ingetekend ergens bij de McDonalds maar zo in de hele vroege ochtend zou deze toch niet open zijn dus moest ik uitkijken voor iets anders. En toen ik de geweldige puinhoop zag bij de McDonalds stond mijn besluit vast dat dit de foto controle zou gaan worden. Wat een immense puinhoop daar. Er liep iemand buiten rommel op te ruimen en hij vermelde dat het echt overal zo'n puinhoop was bij elke McDonalds in Nederland. Nou ... ik heb aardig wat McDonaldsen gezien de afgelopen jaren en geloof me....jullie zijn echt de meest puinhooprijke parkeerplaats bij een McDonalds. Misschien een tip om niet te inversteren in klagen dat mensen zo'n puinhoop ervan m aken maar investeren in mensen die ervoor zorgen dat er in de avond niet zo'n puinhoop ontstaat....iest met vuilnisbakken optijd leegmaken en zo???
Na Amersfoort komen we bij Nijkerk. Bidons zijn weer aardig leeg en ook hier had ik een watertappunt geplaatst die bij het NS station. Snel even bidons vullen en verder. Het wordt al warmer en de zon doet al zijn vernietegende werk. Wind tegen en berg op is niet echt fijn maar je moet door. Bij Hoog Soeren hebben we het hoogste punt bereikt en ik kan echt genieten van de afdaling Apeldoorn in. De route gaat langs Het Loo en vervolgens richting Twello en de Ijssel en na het passeren van die rivier komen we in de Hansestad Deventer. Dat betekend ook dat we bijna in Almelo zijn en dat is het meest oostelijke punt van dit brevet. Daarna nog even terug naar Amsterdam en we zijn er....kippetje eitje.
De weg van Deventer naar Almelo is echter wel een fikse hindernis. De wind tegen en temperaturen die oplopen richting (en over) de 30 graden. Daarbij is het een lange saaie best wel rechte weg. Vermoeidheid gecombineerd met warmte en dorst zijn een ideale combinatie om de snelheid flink af de doen nemen. Als ik in Almelo ben aangekomen heb ik niet echt veel tijd meer over op het langzaamste schema...zou het dan weer gaan gebeuren dat ik door de warmte buiten de tijd ga finishen? Ik zie vrij dichtbij een supermarkt en besluit daar mijn voorraad water aan te vullen gecombineerd met een pak of bak yoghurt. Buiten vind ik een heerlijk plekje in de schaduw en daar ga ik even zitten om mijn yoghurt te consumeren en de bidons bij te vullen. Ik werd aangesproken door iemand die ook aan lange afstand fietsen deed alleen deed hij de toeristische versie en zo was hij vorig jaar naar Noorwegen gefiets. Een brevet is echter wel wat anders alleen gezien ten opzichte van het wegwielrennen staan deze twee disciplines best dicht bij elkaar. Leuk als je zoiemand dan treft en er even een babbeltje mee kunt maken. Dat houdt het brevetrijden in je uppie ook wel weer leuk.
Na Almelo nog een stukje naar het Noorden naar Daarle en daarna gaan we westwaards. Dat is best wel een welkome richting omdat de wind uit de oosthoek staat. De snelheid gaat ook merkbaar omhoog en zo kom ik weer op veilige afstand van het langzaamste schema. Laangzaamaan komen we in Elburg waar de laatste controle voor de finish is maar vergis je niet .... het is nog altijd 80km te gaan. In Elburg in de haven zou ergens weer een watertappunt zijn. Eerst maar een controle foto maken in de haven. Mensen zaten te klagen dat ze na de 2-0 het toch als verloren beschouwden en dat er niets meer in zat. Ow klopt ... vanavond was de achtste final Nederland-Tsjechiƫ maar de uitslag heb ik niet gehoord .... deed me ook weinig en ik heb ook geen enkele wedstrijd helemaal uitgekeken. Water was op dat moment voor mij van grotere prioriteit en ook dit watertappunt was eigenlijk best wel eenvoudig te vinden. Alle bedons gevuld en de verwachting was wel dat dit voldoende zou zijn om mee in Amsterdam te komen. Verlichting maar vast op de fiets monteren en jas en refelctievest aan want het begon al langzaamaan te schemeren. Nu kan dat nog lang duren voor het echt donker is maar beter zichtbaar dan platgereden worden.
Het eerste stuk door de Flevopolder kan ik lekker tempo maken over het betonnen fietstpad. Ik had ook de buf om mijn hals gedaan en die ook over mijn mond en neus getrokken om te voorkomen dat ik teveel ruzie met vliegjes en zo zou gaan krijgen. Als die beesten in je oren komen geeft dat een heel mooi hoog frequent geluidje (eigen ervaring).....beter dus om te voorkomen dat ze bij je gehoorgang kunnen komen. Buf dus gebruiken als een bankovervaller en alles wat niet door de bril en helm wordt afgedekt met de buf afdekken. Een stuk verder is het fietspad afgesloten vanwege .... ja weet ik veel....waarom eigenlijk? Reden dus om over de weg verder te fietsen alelen bestond die weg uit klinkers wat allemaal weer net even minder fietste. De middenstreep bestond uit in de lengte richting liggende klinkers en die lagen wel gelijk. Dat was dus mijn uitdaging over dat smalle stukje te rijden en dat is me redelijk gelukt. Als ik dichter bij Harderwijk kom valt het me toch wel op dat de lucht donkerder aan het worden is. Hopelijk wordt ik niet teveel opgehouden door slecht weer want zoveel tijd heb ik echt niet meer over. Ik weet eigenlijk niet goed wat te doen maar ik heb nog even. Ik ben bijna bij Zeewolde en dat is eigenlijk de laatste aaneengesloten bebouwing voor ik de polder in duik. Tijd om buienradar nauwkeurig te gaan inspecteren. Er hangt een flinke band onweersbuien die noordwaarts aan het schuievn is. Ik ben daarvoor te laat om daar in te komen dus wat dat betreft goed teken alleen....wat erachteraan komt wat gaat daarmee gebeuren? Goed kijken...zoeken...scenario's bedenken....wat doen we? Ga ik Ernst vragen of ik een uur pauze mag nemen om te schuilen voor onweer? Ga ik het wagen door te fietsen met de nodige risico's? Maar dan zie ik dat de buien die vanuit het zuiden koemn best wel snel aan het oplossen zijn en de band onweer in het noorden trekt verder noordwaarts. Dus eigenlijk zou het wel kunnen alleen wat doe je als je in de polder overvallen wordt door onweer? In Flevoland is het niet zo dat je daar kilometers lang helemaal niets tegenkomt maar ben je altijd binnen een kilometer wel bij 2-3 boerderijen. Voldoende ruimte dus en ik bsluit te gaan rijden.
Aan alle kanten hou ik de lucht in de gate maar het onweer trekt eigenlijk alleen verder weg.
Met nog 30 km te gaan koers ik lekker rustig langs het Gooimeer. Qua tijd zit ik wel goed dus geen zorgen meer die kant uit. Via het fietspad langs de A6 over de Hollandse Brug rij ik Flevoland uit en Noord Holland in. Via Muiderberg, Muiden, Ijburg kom ik aan op Zeeburgereiland. Vanaf deze plek ben ik 39 uur eerder gestart en ik kan weer een kruisje toevoegen aan mijn lijst met voltooide brevetten. Deze was niet gemakkelijk en ook weer een eye-opener dat we toch echt voor zo'n lang brevet een paar dagen wat beter op het uitrusten moeten gaan letten want anders stapeld het zich teveel. Dit heeft me toch snel 2-3 uur gekost. Voor dit moment gelukkig zonder consequenties.

BRM#055

Reacties