BRM 600 Boekelo [Langs het water]

De bedoeling was Sauerland maar een paar weken voor het brevet was er teveel onzekerheid hoe het eraan toe zou zijn in Duitsland. In ieder geval niet voldoende zekerheid om de rijders 300km diep Duitsland in te sturen. Alternatief zou zijn een tocht van 600km binnen de landsgrenzen en aldus geschiedde. Het volgende kregen we als beschrijving :

Ruwe schets van de route: vanuit Boekelo door de Achterhoek en het Montferland naar Panningen, met het pontje het Pannerdensch Kanaal over, langs de Waal naar Nijmegen, verder via de Maas naar Venray, noordwaarts langs Rhenen en Amersfoort, daarna dijken om de Flevo- en Noordoostpolder (Oostvaardersdijk, Ketelbrug) naar Lemmer, Weerribben en Wieden, langs rivieren (Zwartewater, Vecht) naar Dalfsen, Sallandse Heuvelrug, via Denekamp terug naar Boekelo.
Merk op dat er tussen Almere (km 325) en Lemmer (km 420) amper mogelijkheden tot verzorging zijn. Zorg er voor dat je in (of voor) Almere voldoende voedsel en water hebt ingeslagen!

De week voor het brevet rijdt ik deze ter controle dus ik pak de route op in mijn achtertuin. Langs de Maas in Bergen, een goede kilometer van thuis zit ik al op de route en de weg naar de brug in Well vind ik blindelings. Na deze brug komen we op een bekende controlepost bij het La Place restaurant langs de A73. Daarlangs is een 24 uurs tankstation en om die reden altijd wel een welkom punt als je niet weet hoelaat iemand hier zal gaan passeren.
Hierna door de Peel naar het noorden. Verrassend mooie omgeving en eigenlijk stukken waar ik nooit eerder gereden heb ... of geen actieve herinneringen aan heb.
Na Grave de bekende stukken in het Land van Maas en Waal richting Rhenen waarna we langs de Utrechtse Heuvelrug door de Gelderse Vallei (waar heel vroeger de Maas nog stroomde) langs Amersfoort en Nijkerk.
Na Nijkerk krijgen we zo'n 120km dijk van Flevoland. Eerst in Almere nog even bij de laatste supermarkt wat yoghurt en andere etenswaren en drinken ingeslagen voor de nacht aangezien er pas de verwachting is dat over 150km bij Zwolle weer wat beschikbaar gaat komen.
Na de supermarkt in Almere Poort duik ik de Oostvaardersdijk op die me langs de Oostvaardersplassen brengt naar Lelystad. Het is al laat als ik Lelystad passeer en daarna is het voorlopig afgelopen met menselijke contact en rijdt ik eenzaam en alleen over de dijk het donker tegemoed.
Direct na Lelystad zie je over het water heen ergens iets verlichts liggen. Mijn eerste gedachte was dat dat mogelijk de brug over het Ketelmeer kon zijn maar als je steeds dichterbij komt realiseer je je op gegeven moment dat dat gewoon Urk is. Wel indrukwekkend de rij windmolens in het donker die de contouren van de Noordoostpolder aangeven met hun flipperende rode lampen. Na deze brug draai ik de dijk van de Noordoostpolder op in de richting van Urk en Lemmer. Hier begint het ontwijken van de schapen die gewoon midden in de nacht dwars over het fietspad heen staan en daar mag je tussendoor gaan slingeren. Iets minder prettig als je dan in het pikkedonker ook nog lek rijdt. Met behulp van mijn voorlicht heb ik mezelf bij kunnen lichten terwijl ik als publiek een aantal schapen had die er niet voor terug deinsden om gewoon te naar mij toe te winden....gelukkig wel op gepaste afstand.
Ik vervolg mijn weg met schapen ontwijken naar Urk en vervolgens naar Lemmer waar ik net voor middernacht aankom. Snel een controlefoto nemen en door omdat het toch al frisches gaat worden en ik loop al achter op mijn planning.
Door het zuidelijkste puntje van Friesland gaat de route door richting Weerribben. Dit zijn toch wel pittige stukken deze tijd van het jaar in het donker. De kou zet flink op evenals de vermoeidheid en ik besluit toch een audax-hotel (=bushokje) te nemen voor een powernap ergens in de buurt van Ossenzijl. Half uurtje om te voorkomen dat ik te ver afkoel. Dit bleek niet voldoende te zijn en ergens bij Blokzijn herhaal ik het hotelbezoekje. Voldoende om aan de tweede helft van deze tocht te beginnen.
Ik rijd langs Zwolle in de richting van Dalfsen. Bekende stukken langs de Overijsselse Vecht. Langzaamaan begin ik toch wat trek te krijgen en ik besluit vanaf dat moment op te gaan letten naar een plek waar ik even kan zitten en een ontbijt met koffie kan krijgen. Hellendoorn is niet ver meer en dat lijkt me de aangewezen plek. Alleen ben ik Hellendoorn al bijna door en heb nog niets gezien. Dan maar gericht gaan zoeken en ik zie dat iets verder in Nijverdal een lunchroom is die om 9:00 uur open zal gaan. Rustig doorfietsen dus dan zijn we er ruim op tijd en inderdaad. Ik kom ongeveer 10 minuten voor de openingstijd aan en kan alvast mijn fiets vastmaken aan een bankje en daraop plaatsnemen. Om 9:00 gaat de lunchroom open en een heerlijke uitsmijter met koffie is mijn deel. Voldoende aangesterkt om de Holterberg te kunnen bedwingen.
Na Holten draaien we naar het Oosten om dwars door Twenthe en uiteindelijk langs het Kanaal Almelo-Nordhorn aan te komen in Denekamp. Hier gaan we weer zuidwaarts naar de Lutte en vervolgens Enschede om daar langs het vliegveld te rijden.......alleen was er toen ik daar reedt een evenement met wagens die net even iets te snel reden en daarom was alles afgesloten. Dat resulteerde er dus in dat ik terug mocht rijden en zelf maar ergens een alternatief mocht gaan zoeken. Geen probleem .... je bent randonneur of je bent het niet dus mooi moment om tegelijkertijd water te gaan zoeken om mijn bidons bij te vullen. Op het terrein van de Universiteit staat ergens een watertappunt en daar zou de route weer overheen moeten komen. Mooi punt om hem dus weer op te pikken en met volle bidons vervolg ik mijn weg.
Ik nader het einde van de tocht....Boekelo....finish....uuhh.....ik moet nog 120km omdat ik thuis gestart ben.
Door Twenthe en Achterhoek kom ik aan bij de pontjes over Ijssel en Waal. Ik was door Gert al gewaarschuwd dat ik rekening moest houden met de vaartijden. Ik had al afgesproken dat als ik het veer over de Waal zou missen dat ik dan door zou rijden via Bemmel en Lent naar Nijmegen. Mocht ik het veer over de Ijssel missen dan zat ik sowieso al op een schema waarbij het uitrijden binnen de tijd moeilijk zou gaan worden. Eerste doel was dat veer over de Waal te halen alleen werd uiteindelijk het veer over de Ijssel een beproeving maar ik had nog een half uurtje over..... Hierna door richting Nijmegen en ik kom daar op afgesloten wegen en drukte en noem maar op. Ook logisch want ik kom doordat ik via Lent kom op een andere manier bij de Waalkade waar ook nog net alles sluit dus iedereen is net op weg naar huis en ik zit ook maar een 30 km van de finish af.
Na Nijmegen had ik via de spoorbrug bij Molenhoek de Maas moeten oversteken naar Cuijk en dan via pontveer Afferden terug .... alleen pontveer ging al niet meer dus moest ik wel langs de Maas zuidwaarts rijden.
Als ik dan uiteindelijk thuis aankom blijkt dat ik een half uur overgehouden heb. Krap binnen de tijd wat ik eigenlijk niet verwacht had. Gert melde me later ook dat hij er ook heel veel langer over had gedaan dan vooraf verwacht maar wat telt is dat we het gehaald hebben....en helemaal solo ook nog.


BRM#060

Reacties