BRM 200 Zwolle [Bos'n, Bult'n en 'n Diek]

Bij het brevet van Zeeland in November 2021 was de horeca nog geopend tot 20:00 uur. Daarna ging de horeca weer dicht en dat is een voorwaarde om in de wintermaanden brevetten te kunnen organiseren. December en Januari hebben we dus niets gereden op brevetvlak en nu mogen we weer.

Dit brevet is een klassieker in Nederland en al zolang ik rij (2017) een vast onderdeel op de winter-agenda van Randonneurs Nederland. De titel geeft ook meteen de route perfect aan. Eerst gaan we door de bossen op de Veluwe waar we wat heuveltjes meepakken en als afsluiting over de Ijsseldijk terug naar Zwolle.
Omdat Eva niet bij de start aanwezig kon zijn hebben Ivo en ik aangeboden de start voor onze rekening te nemen. Met een starttijd tussen 8:00 uur en 9:00 uur betekend dat automatisch dat je om 7:45 uur aanwezig bent en zelf pas kunt starten om 9:15 of later. Aldus geschiedde ook. Ivo was al klaar en melde dat hij waarschijnlijk problemen ging krijgen met de eindtijd en ik had nog wel wat tijd nodig dus heb ik hem maar op pad gestuurd. Ik zou hem later wel weer inhalen.
Kort voor 9:30 ging ik dan ook op pad en er stond al een stevige wind tegen. Zou dus een pittige dag worden. Na een kilometer of 20 had ik Ivo al bijgehaald en we zijn een stuk samen opgereden. Ik zat iets sterker en dat merkte je al snel met tegenwind en wanneer het wat naar boven ging dus dat we voor deze rit afscheid van elkaar zouden gaan nemen stond al vrij snel vast. Ik kwam alleen aan bij de eerste controle in Vierhouten. Daar snel even foto gemaakt en doorgereden.
Via Elspeet en Uchel, waar het nog redelijk vlak was, gaan we verder op weg naar Hoog Soeren waar we de 100m+NAP even aantikken. Kort hierna kwam ik Jeroen Ruijter tegen die een leeglopende achterband aan het vervangen was. Even gestopt om te kijken of alles onder controle was en dit bleek ook zo. Korte conversatie, groetjes voor Audrey die stand-by stond voor als Jeroen zijn eerste echte rit van het jaar niet zou volbrengen om hem dan op te pikken. Hierna ging de route langs Uchelen naar Hoenderloo om daar vervolgens de onmetelijk saaie weg die ingeklemt ligt tussen ISK (Infanterie Schietkamp) de Harskamp en het Nationaal park de Hoge Veluwe. Een alternatief is er gewoonweg niet. Maar waar in het verleden de route de contouren van dit Nationale Park bleef volgen tot we weer in Hoenderloo waren kwam er dit maal in Otterlo een verrassende wending. In het buurtschap Mossel, welke alleen bereikbaar is via zand- en fietspaden, ligt controle 2. Hier besluit ik een koffie te nuttigen maar omdat het binnen best druk is neem ik buiten een beker en voor mij voldoende om er weer even tegenaan te kunnen. Er stonden best wel wat fietsen buiten dus ik heb daar een flink gedeelte ingehaald. Stefan Ostendorf kwam naar buiten en hij melde dat je binnen toch snel 20 minuten op een bestelling moest wachten. Deze korte stop maakte bij mij dus meteen minimaal 45 minuten goed....dat gaat lekker.....en door.... en er dan na een paar kilometer achter komen dat je vergeten bent een foto te maken. Ik reedt toen net de Groot Ginkelseweg in en heb besloten daarvan maar een foto te maken. Achteraf bleek dit ook meteen het meest westelijke puntje van de route te zijn dus zo'n slechte keus was het niet eens.
Na controle 2 vervolgde de weg zich langs de N224 langs Papendal en vlak voor Het Dorp slaan we af om langs Burgers' Zoo en het Openlucht Museum te rijden. Via Roozendaal komen we aan bij de Zijpenberg: een echte bult ditmaal waar de voorgaande edities wat minder rijkelijk mee voorzien. Overigens komt deze bult met zijn karakteristieke slinger eigenlijk altijd wel standaard voor als we terugkomen na een dagje ploeteren rond de Oostvaardersplassen bij de 300 vanuit Boekelo.
Na deze bult gaan we in de afdaling naar Laag Soeren en Loenen. De wind saat redelijk gunstig en ik kan het tempo er behoorlijk inhouden. Ik schat dan dat ik rond 19:30-19:45 zal finishen. Net iets meer dan 10:00 uur dus niet slecht voor een eenzame fietser. Als de regen maar lang genoeg wegblijft. Het stuk van Loenen richting Deventer heb ik de wind behoorlijk achter op de staart en ik kan lange stukken ruim boven de 30 kmh blijven rijden. Wat wel jammer is was dat de eigenlijk vaste carnavalsoptocht in Klarenbeek. Dit jaar afgelast vanwege corona maar zou ook pas over 3 weken plaatsvinden. Als ik in Steenenkamer bij controle 3 aankom zie ik daar net Jan van Osch naar buiten komen met een beker koffie. Binnen drinken mocht niet en dat is ook niet van belang aangezien ik weer een korte stop inlas voor koffie en zo snel als mogelijk weer door wil want ik wil zo kort als mogelijk in de regen rijden die er onherroepelijk aan zit te komen. Jan verklaart weer zonder blikken of blozen dat hij de 200km niet gaat halen maar dat verbaad mij ook niet aangezien Jan direct na het tankstation in Steenenkamer ervoor kiest om niet de originele route terug via het stoplicht te nemen maar hij verkiest het om met zijn ligfiets te ploeteren tussen een heg door om daar via een woonwijk toch wel de route zo'n 50 meter in te korten. Prima Jan....ik ben autist en kan niet van het lijntje afwijken. Voor mij ook een gemakkelijke manier om me niet verplicht te voelen met hem mee te rijden.
Na deze controle krijgen we de beruchte dijk langs de Ijssel. Ruim 40 km afwisselend door Gelderland en Overijssel. Blijkbaar kennen ze hier het fenomeen grensrivier niet want dan loopt de grens weer door de Ijssel en dan weer ligt er een stuk Overijssel westelijk van de Ijssel. Voor de wind maakt het niet uit want die zit redelijk gunstig....maar niet altijd. In Veessen besluit ik even een korte stop in te lassen om wat te eten en drinken. Terwijl ik naast de kant van de weg sta komt er een groep van 4 personen langs en na een paar minuten ben ik ook weer op pad. Ik zie de 4 lichtjes nog een stuk voor me en besluit om te proberen dichterbij te komen maar ik weet dat dat eigenlijk gewoon onmogelijk is. Ik rij in een lekkere flow en dat zullen hun zeker ook doen dus kansloze missie.....maar daardoor hou ik bij mezelf wel het tempo behoorlijk hoog. Ik had al een keer aan het begin van de dijk mijn verwachtte aankomsttijd berekend en die zat al ergens rond 19:15. Ik was lekker aan het inlopen.
Bij Hattem gaat bij mij ook het tempo eruit omdat ik toch al bijna bij de finish ben en als ik dan ook nog de spoorbrug over moet val ik bijna stil. Ik wordt met gemak ingehaald door een meid op electrische fiets. Ach....ik mag nog een paar jaar zonder hulpmiddelen fietsen. Tegenwoordig gaan ze al van zijwieltjes rechtreeks over naar de trapondersteuning. Maar als het hoogste punt van de brug gehaald is en de wind nog steeds op mijn achterwiel zit te beuken vlieg ik ook met een flinke snelheid de stad Zwolle in. Even nog de verlichte woonboten langs de Willemsvaart bekijken en dan via het Hertsenbergpad terug naar de start.
Bij aankomst blijkt dat ik net voor 19:00 uur gefinisht ben dus dat stuk van Deventer tot Zwolle heb ik behoorlijk lekker door kunnen vlammen. Al met al een geslaagde herstart van de brevetten en laten we nu hopen dat we ongestoord door kunnen blijven rijden want 3 maal een onderbreking van meerdere maanden in de afgfelopen 2 jaar was niet al te fijn. Mijn RRTY serie staat weer op 1 en ik hoop mijn hoogste reeks van 32 nu te kunnen gaan verbeteren.

BRM#065 RRTY#07

Reacties