BRM 300 Zeeland [de Eilanden]

De voorbereiding was niet de beste. Twee weken voor dit brevet heb ik BRM200 Festina Lente moeten laten schieten vanwege corona. De week voor dit brevet pogingen ondernomen om wat tochtjes te fietsen en ben gekomen tot een 70 km net voor carnaval en met carnaval gekomen tot een tocht van 130 km. Ach....laten we de gok nemen....
Op de zaterdag vroeg vertrekken van huis om rond een uur of 8:00-8:30 aan te komen en nog tijd genoeg te hebben voor koffie voor de start van 9:00 uur. Kom je om 8:20 binnen.....foutje van mijn kant want de start was om 8:00 uur. De koffie heb ik toch genuttigd en dan maar een uur te laat vertrekken.
Ik begin rustig en het weer is heerlijk. Langs het Kanaal door Zuid-Beveland rijdt ik richting Westerschelde en daar wordt de dijk richting Vlissingen gevolgd. De haven van Vlissingen wordt omheen gereden om dan vervolgens via Middelburg terecht te komen in het centrum van Vlissingen. Het standbeeld van Admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter is altijd wel een dankbaar object voor de foto controle.
Na Vlissingen worden de saaie dijken verruild voor het duinenlandschap richting Zoutelande en Westkapelle. In Westkapelle tref ik Ivo die op dat moment mogelijk een portie kibbeling aan het snoepen is. Voor mij nog veel te vroeg om te eten en ik beperk me tot de krentenbolletjes die ik bij me heb.
Vanaf daar volgen we de Deltawerken in Noordoostelijke richting naar haven Rotterdam. Minpuntje is dat de wind ook beetje uit Noordoosten komt. Na Oosterscheldekering en Brouwersdam rijd ik door Ouddorp en daar zie ik een ideale snackbar liggen. Ik had onderweg nog gehoopt ergens een kibbeling-kar te treffen maar friet met frikandel is altijd wel te doen. De laatste paar frietjes promoveer ik met de bakjes in de afvalbak en de tocht gaat verder richting Haringvlietdam. De volgende controle is Rockanje en daar tref ik Jaap weer. Kort voor Ouddorop had ik hem al ingehaald en mijn snakcbar-stop had hem weer een voorsprong gegeven. Jaap kampt met een telefoon waar geen geheugen meer vrij is om een foto te maken. Aangezien de fiets van Jaap bijzonder kenmerkend is met zijn Zeeuwse Leeuw maak ik gewoon een foto van beide fietsen en de geruststelling voor Jaap dat deze controle voor hem getackeld is. Na de controle rijdt ik bijna verkeerd maar mijn navigatie lette wel goed op en gaf aan dat ik bij het kom-bordje om had moeten draaien.
Na Rockanje gaan we verder richting haven Rotterdam. Langs her Brielse Meer en Hartelkanaal zijn we dichtbij de haven en we zien ook wel boven de dijk de nodige objecten van de haven maar de haven zelf blijft mooi aan het zicht onttrokken. En mooi stuk om in het donker te rijden ondanks dat het toch wel kouder aan het worden is. Ik heb mijn bivakmuts al opgezet en dat is toch wel fijn met de koude wind en dalende temperatuur. De Oude Maas wordt 2 maal overgestoken. De eerste keer via de Spijkenisserbrug en de tweede keer terug via de Heinenoordtunnel. Via Puttershoek en 's-Gravendeel komen we bij de Killtunnel.....die afgesloten is. Gelukkig alleen aan de kant waar de track liep dus even puzzelen en de andere kant van de weg gevonden. Bij het voorrijden de week ervoor was dit nog niet afgesloten maar een beetje randonneur vind altijd wel een weg.
Via de Moerdijkbrug komen we weer in Brabant en even verder in Zevenbergen een fotocontrole. Het plaatsnaambord is daarvoor altijd een dankbaar object. Veel tijd neem ik verder niet want het is koud en veel is er niet te beleven. Daarbij staan er nog 80km op de planning dus het ziet ernaar uit dat ik het wel ga halen binnen de beschikbare tijd. Ik verwacht dat ik ergens tussen 0:00 en 1:00 uur ga finishen. Blijven dus 3 uur over en misschien nog een kop koffie op de finishlocatie mocht ik voor sluitingstijd (1:00) arriveren.
Het laatste stuk is zwaar. Wind redelijk van achteren maar wel koud en toch niet 100% fit. Daarbij voelt het aan alsof de route probeert zoveel als mogelijk de bebouwde kom van plaatsen waar iets te beleven is zoveel als mogelijk links en rechts laat liggen.
Langaam kom ik weer in de buurt van Wemeldinge en het blijkt dat ik 1:00 uur niet zal gaan halen maar dat het een paar minuten later gaat worden. Kort appje naar organisator leert mij dat de finishlocatie toch al verplaatst is naar de thuislocatie van Hein dus hoef ik me ook niet meer te haasten. Rond kwart over 1 arriveer ik en kan ik terugkijken op toch wel een geslaagde test qua conditie. Als homologatietijd staat 17:17 maar ik was al uur te laat dus 16:15 is eigenlijk maar 1:15 langzamer dan mijn uiterste streeftijd (14:00-15:00 uur).
Als ik dan weer huiswaarts wil eerst maar kijken voor wat warms te eten en tankstation. Helaas is rond dat tijdstip alles gesloten qua warm eten of gaat binnen enkele minuten sluiten. Dat wordt dus ergens tanken en kijken of er wat in de shop te krijgen is. Daarna even oogjes dicht voor we de 2 uur naar huis gaan terugrijden.


BRM#066 RRTY#08

Reacties