BRM400 Boekelo [Meppen en Hohe Mark] 2023

Op 22 juli 1923 werd de eerste BRM 400km georganiseerd. Dit wordt herdacht met de organisatie van deze jubileum editie waarbij speciale brevetkaarten en medailles beschikbaar zijn voor de eerste 50 deelnemers die het brevet succesvol voltooien.
De weersvoorspellingen waren niet optimaal maar dit was de laatste mogelijkheid om voor PBP nog een tocht door de nacht te rijden. Het feit dat het een jubileum editie is maakte de keuze voor mij toch nog net iets gemakkelijker en daarom op zaterdagavnd richting Boekelo vertrokken. De eerste druppels vielen al voor de start en om 21:00 uur gaan ruim 40 randonneurs op pad.
Het tempo ligt al meteen vanaf het begin behoorlijk hoog maar dat komt ook mede door de wind die we dan (nog) in de rug hebben. Jammer dat er altijd weer mensen zijn die dan och nog even hun fiets ergens voor of tussen duwen wat de nodige stress oplevert bij hun medeweggebruikers. Bij Weerselo (20 km) heb ik de groep al laten gaan en rij ik samen met Floris. We hebben beide zoiets van .... de nacht is nog zo lang en het heeft geen zin je nu als een idioot over de kop te jagen.
Het is heerlijk weer. Beetje (mot)regen en de wind staat gunstig en na iets meer dan 3 uur komen we aan in Meppen. Het is net na middernacht en eigenlijk ook best wel wat trek dus gaan we maar door richting de McDonalds. Als Floris en ik daar aan een tafeltje wat calorietjes aan het aanvullen zijn zien we tot onze verbazing een groep randonneurs arriveren. Wij waren toch het laatste? Schijnbaar hadden ze een "kortere" route gevonden. Maar altijd wel weer leuk ergens midden in de nacht een groep randonneurs te zien samenklitten in een 24-uurs fasstfood restaurant.
Na Meppen gaat de reis zuidwaarts. De wind tegen en de hoeveelheid regen neemt toe. Gaat een pittige nacht worden. Samen met Floris houden we de buienradar in de gate en als we zo rond half 4 aankomen in Recke is dat een mooi punt om even een powernap te doen aangezien er wat regen aankomt. Klein uurtje later rijden we alweer verder. Regen en wind hebben het helaas niet opgegeven.
Rond half 6 zijn we in de buurt van Tecklenburg. Er gaat nog een misselijke klim aankomen (Steinstrasse - Sonnenweg) en net als alle andere edities zal ik dit jaar ook deze lopend gaan afleggen. Omdat er wegwerkzaamheden zijn krijgen we geen afdaling waar we even lekker vaart kunnen maken maar is het glibberen van de berg af met dichtgeknepen remmen op gladde steentjes.
Aangezien het allemaal vrije controles onderweg waren kiezen we bij controle nr 2 voor koffie en vooral een dak boven het hoofd en een stoel om op te zitten. Een bak koffie doet je in zo'n geval echt wel goed en opgewarmt en uitgerust duiken we de ochtend in op weg naar een volgende stop die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal gaan plaatsvinden bij een bakker waar je een heerlijk ontbijt kunt krijgen. Als je dan op gegeven moment ook nog de verse broodjes gaat ruiken wordt het zwaar. De bakker waar we dan langs rijden gaat pas over een half uur open en dat is toch zonde van de tijd. Zo komen we in Telgte ... bakker ligt te ver van de route en om nu 4 km om te gaan rijden.... In Wolbeck heb ik een bakker gespot en we besluiten daar heen te rijden. Probleem echter is dat we langs de Werse fietsen over een gravelpad en dat we deze rivier moeten oversteken om bij de bakker te komen en de brug die daarvoor gebruikt zou moeten worden kan niet gebruikt worden. Een vroege wandelaar wijst ons de weg naar een andere bakker maar daarvoor moeten we een stuk richting Münster rijden en dat betekend een stuk van de route af. We verkiezen toch door te rijden naar een volgende bakker die dichter op de route ligt. Ik wist in Angersloh een bakker te liggen waar ik in 2019 met Frank Zwanenberg ook al gezeten heb. Het begint er langzaam op te lijken dat we deze bakker weer gaan bezoeken. De laatste optie die we daarvoor vonden was weer 1 km van de route af. Floris en ik kijken elkaar aan en zeggen .... niet omrijden....op naar Angersloh. Het interieur ziet er nog hetzelfde uit als 4 jaar geleden. Het ontbijt is ook weer prima en na uitgerust te hebben kunnen we weer verder.
Het is nog 25 km naar controle nr 3 waarna de wind wat gunstiger komt te zitten. De wind en regen hebben er behoorlijk aan bijgedragen dat we best wel moe zijn en dat ook de tijd aan het opraken is. Toch nog even een pauze ingelast op controle 3 bij de McDonalds en daarna maar weer snel door. Het tempo ligt na deze stop in ieder geval beter dan ervoor maar neemt niet weg dat we na een extra koffiestop in Seppenrade rond de maximale te gebruiken tijd zitten. Koffie en gebak smaken er niet minder om want uiteindelijk gaan we de qua wind toch gunstigere kant op. Het is nog 80 km naar Isselburg en daarna draaien we naar het noorden voor de laatste 60 km met de wind op de staart. Als we in Isselburg aankomen blijken we nog ca 1:30 uur over te hebben en dat komt ook wel overeen met hoe lekker we reden. Hier maar eens geen McDonalds maar gekozen voor het tankstation om daar koffie te nemen met wat erbij.
Na Isselburg volgen we een heel stuk de weg die ik de avond ervoor met de auto gereden had op weg naar Boekelo. Werd ik met de auto nog gestuurd door Varsseveld omdat bij Lichtevoorde de weg afgesloten was vanwege de Zwarte Cross, op de fiets werden we gestuurd over de Pastoor Scheepersstraat en die weg loopt midden over het Zwarte Cross gebeuren heen. De Zwarte Cross heeft me nooit zo aangesproken en na deze ontmoeting met hersenloze pubers die zonder op of om te kijken zo bijna tegen je fiets aan lopen, met een enorme hoeveel takkuh-herrie en een munig grote drukte heb ik bevestiging gekregen dat mijn gevoel altijd goed geweest is. We passeren de spoorlijn Zutphen-Winterswijk en nog 35 km te gaan. Dit laatste stuk trappen we in een lekker tempo weg zodat we ca 1:30 na de Zwarte Cross aankomen in Boekelo. We blijken het laatste te zijn en gezien de omstandigheden als regen en wind was dit een hele puike prestatie.
We hebben het gehaald binnen de tijd en dat is wat er telt bij een randonneurs brevet

Reacties