BRM200 Venlo [Rondje rond de Kerk] 2023

Mijn eerste brevet datik volledig zelfstandig organiseer. Vorig jaar al het rondje Luxemburg samen met Ernst Huijboom georganiseerd en dit jaar ook samen met Ivo Miessen maar dat was bestaande kost en dit is volledig nieuw.
Het begon allemaal in de corona tijd. Op 20 juni 2020 heb ik een stuk langs de Rijn gefietst om tegeltjes bij elkaar te plakken. Tot Keulen gekomen bij de Dom en daarna terug op huis aan. Titel op Strava was: "Rondje om de Keulse Dom" en als opmerking "Eigenlijk gewoon rondje rond de kerk". Bij het opzetten van de kalender 2023 zaten er wat gaten in. Ik had al wat uitgewerkt om dat rondje rond de kerk vanuit Venlo te kunnen rijden en aangegeven dat wanneer er een gat overbleef dat ik wel een alternatief zou hebben. Het eerste gat direct na PBP werd niet als bezwaar gezien. Het tweede gat werd opgevuld door een vrijwilliger uit Valkenswaard (dankjewel Erik) en dat laatste gat bleef over.....en daardoor werd dit brevet ook definitief.
Als startlocatie had ik eerst mijn oog laten vallen op horeca in de binnenstad. Mooie locatie met voldoende ruimte. Probleem echter is als je met een ondernemer te maken hebt die totaal geen feeling heeft met een sportevenement en alleen maar feeling heeft met zijn eigen portemonee dan ga je er niet uitkomen en dus op zoek naar wat anders, en via connecties ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Wieleromgeving in Venlo waar ik in mijn begintijd (2015-2016) elke woensdagavond mijn rondjes draaide in de zomermaanden.
De route heb ik voor de eerste keer in oktober 2022 gereden en na de nodige aanpassingen en weer opnieuw rijden (7 maal totaal) staat er dan uiteindelijk iets waarvan je hoopt dat het positief ontvangen wordt....maar risico blijft aangezien je midden door Düsseldorf en Keulen gaat.
Na de start rijden we al direct een stuk langs de grens, achter het zweefvliegveld om waarna we de grens oversteken naar Hinsbeck. Hier al de eerste uitdagingen. De eerste route liep over het trotoir waar gewoon niet te fietsen was. Door het open veld richting Grefrath leverde een heel onoverzichtelijk en gevaarlijk punt op welke ik ook maar geskipped heb. Uiteindelijk was mijn oog gevallen op de oude spoorlijn Kaldenkirchen-Kempen waar een fietspad van gemaakt is. Mooie bruggetje over de Niers...oeps... bij een van de volgende ritten was het bruggetje ineens weg. Gelukkig was het bruggetje weer operationeel in augustus/september. Hierna kregen we een stuk met (slechtere) fietspaden langs grote wegen. Daar moest wat op verzonnen worden en dat heb ik gevonden door wat eerder van die spoorlijn af te slaan richting zuiden en vervolgens wat binnendoorwegen te nemen om zo via Vorst naar Anrath te rijden. De golfbaan Rennesfeld was voor mij eigenlijk een vast punt wat ik erin wilde houden en dat is me gelukt.Hierna onder de BAB-44 door en deze 44 volgen we een stuk. In Meerbusch-Osterath passeer je eerst de Strassenbahn en vervolgens het spoor Neuss-Krefeld-Duisburg. Naast personenvervoer hier ook erg veel goederentransport en het probleem met de Duitse Spoorwegen is dat spoorbomen heel vroeg al dichtgaan. Als er wat meer treinen rijden dan sta je zo wat langer te wachten en helemaal leuk wordt het wanneer er een wagon van een trein blijft staan op de overweg. Zo heb ik een keer 15 minuten staan wachten. Dit wil je dus niet. ALternatief via een tunneltje was ook niet helemaal fijn en dus kies je er maar voor een overweg op een drukkere doorgaande weg te nemen. Hier achtte ik het uitgesloten dat ze een goederenwagon daar zouden parkeren. Na Meerbusch-Strump langs de rioolwaterzuivering Düsseldorf-Nord en we komen aan bij de Flughafenbrücke. Deze is dusdanig markant dat het een mooie foto-controle wordt. Geen horeca in de buurt maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt een stukje verderop. Via Lohauser-Teich en Rotterdamer Strasse kom je op de Rhein-Promenade. In de eerste versies reedt ik nog onder langs de Rijn maar de grote weg is voldoende ruim dat je daar als randonneur kunt rijden. Voor de weg de tunnel in gaat is het verstandiger als fietser zijnde toch maar het fietspad te gaan volgen. Hier heb je ook de Altstadt met voldoende mogelijkheden om ergens een pauze te nemen. Iets verder passeren we Landtag en Rheinturm. Vanaf dat punt maakt de Rijn een flinke lus en ik koos er eerst voor om rechtdor te rijden. Wat ruzie gehad met tramrails waardoor de route weer verlegd moest worden en uiteindelijk met hulp van Peter Zinner een alternatief aangerijkt gekregen. Düsseldorf begint steeds meer te doen voor fietsers maar ze zijn nog lang niet zover als in Nederland. Het resultaat is uiteindelijk een stuk langs de Rijn wat ook nog autovrij is. Via de Fleher Brucke verlaten we Düsseldorf. De klim naar de brug is pittig maar dit is de enige manier om op de brug te komen als fietser. De weg langs / door Dormagen is ook niet al te fijn maar het alternatief om aan de oostkant van de Rijn te rijden is geprobeerd en heeft het niet gehaald. De losinstallaties in de haven van Chempark Dormagen zijn best wel indrukwekkend. Een stuk verder gaan we linksaf de Langeler Damm op. Om op deze dam te komen zaten toch wat minder veilige punten en die heb ik weten op te lossen door iets verder in Alt-Worringen een viaduct te nemen waardoor een oversteek, een vervelend fietspad links van een drukke weg en een rij met dicht op elkaar geplaatste paaltjes vermeden wordt. Bij het veer Langel-Hitdorf had ik eerst een mooi pad onder langs de Rijn alleen hebben ze boven aan de helling ineens een bepaalde bolvormige objecten in het wegdek geplaatst die ideaal zijn om bestuurders van auto's te waarschuwen maar die een fietser zonder enig probleem ten val kunnen brengen wanneer deze geraakt worden. Verderop komen we weer terug op de originele route langs de Rijn. In Köln-Niehl heb ik de nodige pogingen ondernomen om op en fatsoenlijke manier de Ford-Werke te psseren. Fietspaden waren daar erbarmelijk slecht en de weg was iets beter maar ook niet echt fijn. Het alternatief werd gevonden via de Industriestrasse waar een volledig vrijliggend fietsbad ligt. Weliswaar een oudere weg die buiten gebruik gesteld is voor auto's maar toch vele malen beter dan langs de Ford-Werke. Hierna echt links het fietspad nemen want je krijgt al vrij snel aan de linkerkant een klimmetje naar de brug over de Niehler Hafen.....dacht ik. In de week voor het brevet werd de brug geramd door een schip en mocht ik op streetview een alternatief gaan zoeken. Van insiders heb ik gehoord dat het alternatief heel veel beter was dan het bruggetje dus die houden we erin. Via wat rustige wegen komen we uiteindelijjk weer terug op de originele route over de Niederländer Ufer. Ik had in de eerste versies nog een afslag naar de Rijn gemaakt maar na een rommelmarkt, Camper weekend en nog een of ander vaag evenement heb ik besloten de route gewoon langs de grote weg te houden. Het laatste stukje voor de Dom moeten we toch naar het voetgangersgebied en als het niet te druk is kun je hier stapvoets fietsen wat me ook eigenlijk altwijd wel gelukt is maar kan me voorstellen als je met meer man tegelijk daar rijdt dat dat niet meer verstandig is. Direct na de Hohenzollernbrucke rechtsaf naar de Dom.

Bij de Deutzer Brücke verlaten we de Rijn en komen we op de Aachener Strasse. We blijven deze weg niet volgen maar nemen een kleine omweg door het Stadtpark en rijden langs het stadion van 1.FC Köln. (Vandaag uit tegen RB Leipzig). In eerdere versies bleef ik de Aachenerstrasse volgen en dan kom je langs een McDonalds waar ik steevast op mijn fiets door de McDrive ging om een grote bak koffie te scoren.
Het park in Keulen was een aangename afwisseling van het stedelijke stuk. Over het algemeen kreeg ik geen negatieve feedback over het stedelijke gebied Düsseldorf / Köln. Ik heb aan alle kanten gewaarschuwd voor voetgangers en stoplichten. Men was voorbereid en dit is leuk om 1 maal per jaar te doen naar een grote stad als Köln maar dat moet je zeker niet te vaak doen.
Direct na Keulen krijgen we een leuke heuvel bij Königsdorf-Frechen wat ook meteen het hoogste punt gaat worden met 130m +NAP. Na de afdaling achter ons gelaten hebben komen al vrij snel aan bij Hambach: de diepste punt van Europa op 299m onder Normal Null / NAP. Dit punt bevind zich op 405m onder het oorspronkelijke oppervlak. Controle bij Eventgastronomie Forum :terra nova. Het is zeker de moeite om een blik te werpen op de afgraving. Dit heb ik eigenlijk ook wel elke keer als ik hier kwam gedaan want het blijft indrukweekend. Het fietspad na de controle is een lekker doorcross pad. Bij het begin van de Speedway (ehemalige Fernbandstrasse) staat nog een verhoging met uitzicht over de Hambach-kuil. Hierna de Speedway en vandaag stond de wind gunstig dus er zijn flinke snelheden gehaald. Onze voorzitter heeft daar steady 45kmh gereden dus maakte veel Grossstad Stress weer goed.
Iets verder naar het noorden treffen we Garzweiler: iets kleiner dan Hambach maar wel al meer dan 100 jaar operationeel. Na Jackerath liep de originele route die ik de eerste keer reedt in oktober 2022 nog door Lützerath maar dat dorpje is inmiddels opgeslokt door Garzweiler. Ik heb op de cuesheet als grap nog Lützerath vermeld maar wel doorgestreept. De getallen op die regel werden ook niet in de totalen meegenomen maar stonden er wel doorgestreept. Volgens mij niemand opgevallen.
Het Swalmtal wordt als prettige verrasing ervaren. Daar moet ik wel iets gaan doen met bevoorrading aangezien van Hambach naar Venlo ongeveer 80 km is waarbij je eigenlijk niets tegenkomt. Ik kreeg al de hint betreffende een tankstation in Niederkruchten. Diw wordt meegenomen. We rijden nog even midden door Kaldenkerken heen en daarna het laatste stukje langs de Klagenfurtlaan terug naar de Wieleromgeving. In navolging van Twisteden heb ik besloten om bij de finish soep en broodjes aan te bieden. Er was een mogelijkheid een vrijwillige bijdrage in de pot te stoppen en daar is goed gebruik van gemaakt. Nu 2 dagen na het brevet heb ik de pot nog niet nageteld maar de indruk bestaat dat als er te weinig in de pot zou zitten dat nooit veel kan zijn. Voor volgend jaar staat dit concept in ieder geval weer vast en ook de Wielerbaan wil weer meewerken.

Zelf heb ik deze tocht bij de laatste keer voorrijden gereden in zijn geheel op ongeveer 10:43 en die tijd heb ik dan ook genoteerd. Niet de meest snelle route maar zoiets kun je ook niet verwachten in grote steden en daar heb ik ook uitgebreid voor gewaarschuwd.

BRM#095

Reacties