BRM 200 Eindhoven [Rondje Brabant]

De weersvoorspellingen zijn redelijk. Middagtemperatuur van 14 graden en minimum 7 graden en 1 mm neerslag. We hebben al beroerdere tochten gehad in ons bestaan.
Om nog wat kilometers te maken besluit ik ditmaal niet met de auto maar op de fiets naar Eindhoven te gaan. Enkele reis 55km dus komen we mooi boven de 300km uit vandaag.
Het is al erg vroeg als de wekker afgaat. Waar ben ik aan begonnen. Normaal zou ik rond 7:00 uur vertrekken maar nu moest ik al om 6:00 uur op de fiets zitten. Het is frisjes dus maar begonnen met bivakmuts en lange handschoenen. De kappen laat ik nog maar even van mijn schoenen maar wel dikke sokken aan en deze combinatie bleek perfect te werken.
Na wat administratieve plichtplegingen, het kopje koffie en een beetje kletsen met wat bekenden kunnen we om 9:00 uur starten. Het eerste korte stuk gaat in de richting van Eersel. Voordat we naar het Noorden kunnen afbuigen moet er eerst een foto gemaakt worden van het verkeersbord op de rotonde. Bij het schrijven van dit stukje constateer ik dat ik niet geheel aan die opdracht heb voldaan maar toch is de foto geaccepteerd.

Na Eersel rijden we Noordwestelijk naar Waalwijk. Hierbij doorkruisen we de Loonse en Drunense duinen. Mijn zadelpentas maakte al langere tijd wat herrie als teken dat er ergens iets niet helemaal jofel zat en vandaag was de dag dat zich dat manifesteerde. De beugel was gebroken en de tas zakte op het achterwiel. Ik ben meteen gestopt om daarna met het elastiek de tas wat verder op te binden zodat hij los van het wiel bleef hangen. Een achteropkomende collega randonneur bood mij, toen ik het probleem uitgelegd had zijn kapotte binnenband aan om die te gebruiken. Hij kon er toch niets meer mee doen. Scheelde hem het weggooien thuis en voor mij kon hij nog wel van pas komen. Ik bedankte hem met de woorden dat ik hoopte hem niet nodig te hebben en dat ik het even zou aankijken hoe het elastiek het zou houden. Nou....een kilometer was dat en toen ging de binnenband er maar omheen en deze heeft het ook prima gehouden tot het einde.
Na de controle in Waalwijk vervolgen we in Oostelijke richting. Toch wel een prettige gedachte als je weet dat dit ruim 80km tegen de wind in ploeteren gaat worden. Dit stuk kenmerkte zich ook door lange rechte stukken langs kanalen, afgewisseld door wat stedelijke bebouwing rond 's-Herthogenbosch en Veghel en een wegopbreking in Erp. Die laatste was overigens perfect rekening mee gehouden in de track alleen zat ik op dat moment met een lege maag en was naarstig op zoek naar een supermarkt welke ik tussen de opgebroken wegen heb weten te vinden. Altijd lekker die vruchtenyoghurt. Na Erp duiken we langzaamaan de Peel in. Eerst Boekel en Huize Padua om vervolgens bij Elsendorp de Middenpeelweg te gaan volgen. Na een kleine 140km van het brevet afgelegd te hebben passeren we de grens met Limburg.
In Venray is de volgende controle bij cafetaria Old Dutch. Onze Duitse vrienden gaan hier uitgebreid aan de friet met snack maar ik beperk me tot een flesje cola omdat ik weet dat de hamburgers aan de finish een beetje honger onderweg meer dan waard zijn. Maar eerst hebben we nog even een 50 km te fietsen voor het zover is.
Hadden we vorig jaar nog een heel stuk zandweg tussen Venray en Griendsveen, dit jaar was de route hier aangepast en rijden we via America alwaar een foto gemaakt moet worden van snackbar Hap & Stap. Op de luifel van deze snackbar staat een kleine replica van het vrijheidsbeeld.

Na dit korte stukje Zuid vervolgen we nu onze weg naar West en met een wind die toch in de Oosthoek zit is dit wel lekker rijden. Echter in Helmond bij de Vossenbeemd onder de hoogspanningmast klapt mijn navigatie eruit. Op hetzelfde punt waar dit vanochtend ook al gebeurde toen ik richting de start in Eindhoven reed. Maar als de navigatie zich dan herpakt heeft is het alleen nog maar 15 km buffelen langs het kanaal.
We hebben er weer een brevet opzitten en een welverdiende hamburger zal mijn deel zijn. Als afsluiting mag ik hierna nog 55 km naar huis rijden. Geheel vlekkeloos gaan die niet verlopen want ik heb geen track voor de thuisreis gemaakt en van de blauwe lijntjes is rond het punt waar de navigatie eruit klapte vanochtend en vanavond ook niet veel meer te maken. Uiteindelijk weet ik middels mijn telefoon op standje navigatie toch de Deurneseweg te vinden. Nog 45km scheiden mij van een warme douche.

BRM#043 RRTY#28

Reacties